یکجانبه‌گرایی آمریکا و آغاز جنگ تجاری جهانی
۱- ششم ژوئیه (۱۵ تیر ماه) سالگرد امضای قانون اساسی (معروف به بایونت) در اواخر قرن نوزدهم میلادی در هاوایی بود که در آن کالاکائوآ پادشاه جزیره هاوایی زیر تهدید اسلحه و با فشار آمریکاییان و گروهی از بازرگانان سفیدپوست به نام لیگ هاوایی که بیشتر در کار تولید شکر بودند، وادار به امضای قانون اساسی تازه ای برای کشورش شد.
 
این قانون اساسی با حمایت بازوی نظامی لیگ هاوائی، حقوق رای دهندگان را به گونه ای تغییر داد که به آمریکاییان و اروپاییانی که در این کشور بیگانه به شمار می‌رفتند، حق رای داد و از سوی دیگر اما مشارکت بومیان هاوایی را در انتخابات به افرادی محدود کرد که بتوانند الزامات و شرایط مالی مشخص و معینی را تامین کنند.
نیروهای ارتش آمریکا بعدا با مجوز مداخله مستقیم وزیر امور خارجه کشورشان، تظاهرات اعتراض آمیز بومیان هاوایی را علیه مداخله بیگانه در امور داخلی کشورشان سرکوب و آمریکائیان چند سال بعد حکومت پادشاهی هاوایی را سرنگون و این کشور مستقل را با توجه به اهمیت راهبردی اش به خاک ایالات متحده منضم کردند.
به دیگر بیان، دولتمردان آمریکا حقی را که قبلا بر اساس قانون اساسی مصوب ۱۷۸۳ برای خود به رسمیت شناخته بود، برای یک کشور واقع در منطقه اقیانوس آرام رابه رسمیت نشناختند و سیاستمداران آمریکا به رغم هیاهو و جنجال در باره رعایت حقوق بشر، به خود مجوز کاربرد زور را به منظور تغییر دادن سرنوشت دیگران داده اند. آنان با چنین رویکردی نه تنها برای منافع ایالات متحده در برابر کشورهای دیگر اولویت قایل شده اند، بلکه فرض خود را براین بنا نهاده اند که حق آمریکائیان فراتر از حقوق دیگران است.
۲ - سنای ایالات متحده در ۱۹۲۹ قانونی باعنوان تعرفه هاولی – اسموت تصویب کرد که بالاترین نرخ عواض گمرکی را در تاریخ این کشور بر کالاهای وارداتی اعمال کرد. هربرت هوور رئیس جمهوری وقت ایالات متحده که باشعارهایی درباره حمایت ازتولید داخلی وحفظ مشاغل کشاورزان آمریکایی، در انتخابات ۱۹۲۸ پیروز شده بود، این مصوبه را با امضای خود به قانون اجرایی تبدیل کرد. این در حالی بود که نخستین کنفرانس اقتصادی جهان در سال ۱۹۲۷در ژنو که عوارض رکود و رکود بزرگ در اقتصاد جهانی را بررسی می کرد، ۲ سال پیش از آن از همه کشورها خواستار حذف تعرفه ها و تقویت وگسترش روابط بازرگانی بین المللی به منظور بهبود رشد اقتصادی جهان شده بود.
۱۰۲۸ اقتصاددان ایالات متحده نیز در نامه‌ای خطاب به هوور به اعمال محدودیت هایی بر روابط بازرگانی، اعتراض کردند. اما وی زیر فشار کنگره، این طرح را به اجرا گذاشت که عوارض گمرکی برکالاهای وارداتی را تا ۵۹ درصد بالا می برد و کشورهای دیگر نیز دراقدامی مقابله به مثل، عوارض گمرکی کالاهای آمریکایی را افزایش دادند.
گرچه این قانون افزایش عوارض گمرکی پیشنهاد شده توسط ویلیس سی هاولی از مجلس نمایندگان و سناتور رید اسموت، اعضای جمهوریخواه کنگره، ابتدا باعث افزایش نرخ اشتغال و شمار توافقنامه های تولیدی شد، اما در پی اجرای اقدامات تلافی جویانه کشورهای دیگر، از یک سو صادرات آمریکا در دوره چهار ساله پس از اجرای این قانون، تا ۶۱ درصد سقوط کرد و میزان تولید ناخالص داخلی این کشور به کمتر نصف کاهش یافت و از سوی دیگر نرخ بیکاری ایالات متحده در مدت سه سال از هشت درصد به ۲۵ درصد رسید.
بسیاری از مورخان و اقتصاددانان بر این باورند که قانون تعرفه های گمرکی هاولی - اسموت و سیاست یکجانبه گرایی دولت وقت آمریکا، عوامل اصلی تداوم و تشدید رکود اقتصاد جهانی بود، زیرا میزان روابط تجاری جهان را به ۳۳ درصد کاهش داد و زمینه آغاز جنگ دوم جهانی را در سال های پایانی دهه ۱۹۳۰ فراهم کرد. به این ترتیب یک بار دیگر رویکرد خودخواهانه و یکجانبه گرایانه دولتمردان آمریکا، کشورشان و تمام جهان را به سوی بحرانی بزرگ و جنگ نابود کننده بی سابقه ای سوق داد و غرور و نخوت آمریکائیان، نوع بشر را به سوی فاجعه ای برد که به بهای جان بیش از ۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان تمام شد.
۳ – جهان امروزه برای دیگر بار، زیر هجوم موج تازه‌ای از یکجانبه‌گرایی عوامگرا قرار گرفته است. طرز فکر و ذهنیت کنونی که مدعی است صرفا برای منافع ملت آمریکا، اولویت قایل می شود، بدون در نظر گرفتن حقوق ملت های دیگر علیه توافقنامه‌های بین‌المللی به کار گرفته شده است، به گونه‌ای که رئیس جمهوری کنونی آمریکا اخیرا اعلان کرده است که کشورش از توافقنامه پاریس بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در باره دگرگونی های زیست محیطی خارج می شود و دولتمردان آمریکا همچنین توافقنامه های بازرگانی منطقه ای مانند توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی(نفتا) را نقض و تعرفه های بالایی بر واردات فولاد، آلومینیوم و خودرو از دیگر کشورها وضع کرده اند.
ایالات متحده همچنین از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در باره برنامه هسته‌ای ایران خارج شده است. همه این تصمیم‌ها آشکارا حقوق مردم دیگر کشورها را محدود کرده و به امنیت محیط زندگی و کسب وکار، آسیب وارد می کند. آنان با به راه انداختن جنگ تجاری جهانی، راه را بر رکود اقتصادی هموار کرده و امنیت جهان را تهدید می‌کنند.
این برخورد خطرناک، نه تنها در سودجویی از روابط تجاری، بلکه در دیدگاه خودخواهانه شخصی ریشه دارد که خود را برتر از دیگران می انگارد و به نادرستی براین باور است که حق تعیین سرنوشت دیگران را دراختیار دارد. چنین دیدگاه متکبرانه ای درتصمیم ممنوعیت سفرمردم برخی کشورهای مسلمان به ایالات متحده و جداسازی غیرانسانی کودکان مهاجران غیرقانونی از والدین شان آشکارا قابل مشاهده است.
۴ - اما دوره و زمان ما از نظر افزایش آگاهی همگانی از رخدادها و امور سیاسی با قرون ۱۹ و ۲۰، تفاوت بسیار زیادی دارد دارد. مزیت بزرگ اینترنت و دسترسی مستقیم به داده ها و اطلاعات، به رغم یک اشکال، آسان سازی شفافیت و انتقال سریع درخواست های مردم است. احتمال تسلط افکار و اذهان کهنه و منسوخ بر افکار عمومی، در عصر انفجار اطلاعات، کمتر است، بنابراین تاثیرگذاری کمتری دارند و پیامدهای دراز مدت آنها در دوره زمانی کوتاه تری، مشخص خواهد شد.
اکنون همه مردم جهان درک می کنند که معنی واقعی شعار اول آمریکا رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده به معنی قرارگرفتن همه امکانات در اختیار قدرتمند شدن آمریکاست و فورا به آن واکنش نشان می دهند. آگاهی همگانی در سراسر جهان و به ویژه خود آمریکا از سیاست های فاجعه بار دولت این کشور که موجب واکنش های منفی گسترده ای شده، در حال رشد است. دولت های کشورهای دیگر نیز بااقدامات یکجانبه دولتمردان آمریکا مانند تعیین نرخ عوارض و تعرفه های گمرکی، مخالفت و مبارزه می کنند.
نتایج انتخابات میان دوره ای آتی(نوامبر) ایالات متحده نشان خواهد داد که رای دهندگان این کشور تا چه اندازه‌ای از گستره این تهدید قریب الوقوع آگاهی دارند. دولت‌های سراسر جهان باید به منظور پرهیز از وقوع رخدادهای غم انگیز در جهان، به صورت جدی و آشکار به اقدامات یکجانبه گرایانه و خصمانه دولت آمریکا واکنش نشان دهند. افراد دارای آگاهی از گذشته و توانایی پیش بینی آینده، باید نقش برجسته ای در صحنه افکار عمومی جهان بازی کنند و سطح آگاهی مردم را بالا ببرند.