بازار نگاه کنترلی را برنمی‌تابد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا معتقد است که اقتصاد کنترلی و دستوری جواب نمی‌دهد. دولت باید ناظر باشد. اگر قرار باشد برای بخش خصوصی تعیین‌تکلیف کند و به‌صورت دستوری عمل کند، این رویه موفق نخواهد شد.
احمد پور‌فلاح، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا و مشاور عالی رئیس اتاق ایران درباره راه‌اندازی سامانه نیما و تاثیراتی که این سامانه دارد، بیان می‌کند: براساس اطلاعاتی که در جلسات و کمیته‌های مختلف به دست آورده‌ام و ارزیابی‌هایی که انجام داده‌ام، به نظر نمی‌رسد این ایده، طرح موفقی بوده باشد.
پورفلاح ارائه ارز توافقی در سامانه نیما را مشابه پیمان ارزی، یک طرح شکست‌خورده می‌داند، زیرا معتقد است در هرجا اجبار باشد، آن پروژه از قبل شکست‌خورده است.
او می‌گوید: اقتصاد کنترلی و دستوری جواب نمی‌دهد. دولت باید ناظر باشد و عملا مسائل را هدایت کند، اما اگر قرار باشد برای بخش خصوصی تعیین‌تکلیف کند و به‌صورت دستوری عمل کند، این رویه موفق نخواهد شد.
به اعتقاد رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا برای موفقیت در امور اقتصادی باید یک‌سری زیرساخت‌ها فراهم باشد. باید شهروندان ما اعتماد کامل به سیستم داشته باشند. حس نوع‌دوستی قوی و اعتماد عمومی در آنها تضعیف نشده باشد و متقابلا در فرصت‌هایی از سوی دولت به آ‌نها کمک شده باشد، نه اینکه فقط در یک مقطع که یک طرف با مشکل مواجه می‌شود، از طرف مقابل کمک بخواهد.
او اضافه می‌کند: در شرایطی که در ایران هر روز برای صادرکننده قوانین جدید وضع می‌کنیم، در زمان اجرای پیمان ارزی مشوق صادراتی می‌گذاریم، ولی به وعده‌ها عمل نمی‌کنیم و شاهد مسائلی ازاین‌دست هستیم، عملا صادرکننده علاقه خود را برای مشارکت در برنامه‌ها از دست می‌دهد.
پورفلاح می‌گوید: سامانه نیما چیزی شبیه پیمان ارزی است. به نظر من تاجایی‌که شنیدم، این طرح تا امروز خیلی موفق نبوده است.
به اعتقاد پورفلاح، نیازمندی‌های اساسی جامعه بسیار فراتر از کالاهای اساسی است. سفر هم جزء آرمان‌های بشر است و اگر افراد برای مسافرت‌کردن ارز نداشته باشند، عملا امید به زندگی آنها تضعیف می‌شود.
 او اضافه می‌کند: وقتی جریان بازار ارز متوقف می‌شود و خودمان هم قادر نیستیم به‌اندازه کافی برای نیازمندی‌های اساسی دلار تأمین کنیم، نتیجه مناسبی حاصل نمی‌شود.
رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا ادامه می‌دهد: اگر نیازهای جامعه را نتوانیم پاسخ دهیم و صرافی‌ها را ببندیم، همچنین رقم بالای ۴ هزارو ۲۰۰ تومان برای ارز را قاچاق تلقی کنیم، باعث می‌شود نرخ بالا بکشد و این یک اشتباه بزرگ است.
او می‌گوید: بازار ثانویه به نحوی خرید و فروش ارز را فعال می‌‎کند، اما تا صرافی‌ها باز نشوند، مسائل حل نخواهد شد. تبادل ارز به این شکل روا نیست، زیرا اعتماد وجود ندارد.
پورفلاح تأکید می‌کند: اقتصاد را نباید کنترل کرد. اقتصاد تعریف خود را دارد. اقتصاد بازار و اقتصاد آزاد تابع نظام دستوری نیست و عرضه‌کننده و متقاضی باید با هم به توافق برسند. بدون اینکه نگران یک نگاه کنترلی و نظارتی باشند.
راه‌حل او برای خروج از شرایط کنونی تبادل ارز در صرافی‌ها و صرافی‌های وابسته به بانک‌هاست.
به گزارش شرق ،رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا عنوان می‌کند: باید بانک‌ها خرید و فروش ارز را افزایش دهند. مقداری از افزایش نرخ ارز هیجانی و به‌دلیل فشار وارده است. اگر مصرف‌کننده ارز ناگزیر باشد هزینه این فضاها را بدهد، بی‌دلیل خود را به فضا و نرخ‌های مجازی خواهد کشید.