صادرات سیمان در بهار رونق گرفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سیمان از صنایعی است که از رکود نیم دهه ای ساخت و ساز آسیب دیده است. تولید داخلی سیمان که در اواسط دهه 80 با افتتاح واحدهای جدید شدت گرفت در نیمه دهه 90 به رکود و و کاهش تقاضا رسید. از سال 93 به بعد صنعت سیمان تلاش کرد صادرات در قالب کلینکر را افزایش دهد. افتتاح آسیاب سیمان در مقاصد صادراتی مثل عراق از جمله اقدامات موثر در افزایش سهم این محصول در سبد صادرات بود اما افزایش تعرفه واردات سیمان ایرانی از سوی دولت عراق به منظور حمایت از تولید داخل و عدم صدور مجوز برای ایجاد آسیاب جدید بازار سیمان ایرانی در عراق را کوچک کرد. در دو سال گذشته بحث از تشدید حمایت های دولتی به منظور ایجاد بازارهای صادراتی جدید به میان آمد و حتی فعالان عرصه صنعت سیمان از صادرات محصول به قاره آفریقا خبر دادند.
 
تازه ترین آمار گمرک اما نشان می دهد که صادرات سیمان در سه ماه اول سال جاری افزایش یافته است. در بهار سال 97 در مجموع سه میلیون و ۶۳۶ هزار تن انواع سیمان و کلینکر از ایران صادر شده است که ارزش دلاری آن رقمی نزدیک به  ۱۲۴ میلیون و ۳۱۲ هزار دلار است و سهم کلینکر از این میزان، یک میلیون و ۶۸۴ هزار تن به ارزش ۴۷ میلیون و ۶۳۹ هزار دلار است. در بهار 97 غیر از عراق و افغانستان، سیمان ایرانی به کویت و بنگلادش هم صادر شده است. 27 میلیون دلار از مجموع کل صادرات سیمان ایران به کویت صادر شده و بازار عراق و افغانستان سهم 20 میلیون دلاری را کسب کرده است و صادرات به بنگلادش بیش از 15 میلیون دلار عاید صنعت سیمان ایران کرده است.
 
در سال ۹۶ حدود ۱۲.۶ میلیون تن سیمان  به ارزش ۴۲۹ میلیون دلار صادر شده است.  سیمان ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۸۴ درصد از کل صادرات این محصول در دنیا را به خود اختصاص داده که این رقم نسبت به سال ماقبل آن 0.26 درصد کاهش را نشان می دهد. ایران هفتمین تولیدکننده سیمان دنیا در سال 2015 است که دست کم به 27 کشور خارجی سیمان صادر می کند.