تلاش برای یافتن راه حل های اقتصادی برای اقتصاد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مراسم اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران دیروز در دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد. بیست ماه پس از فرایند ثبت نام، دریافت آثار و داوری پژوهش «هدف‌گذاری تورم CPI و PPI در فضای نظام ارزی دوگانه» از حسین توکلیان و  پژوهش «تحلیل تعادل عمومی پویای رکود تورمی» از علی مدنی زاده برگزیده و این دو پژوهشگر مشترکا عنوان پژوهشگر جوان برتر اقتصاد ایران در سال 1396 را کسب کردند.
 
تحقیقات این دو پژوهشگر با پژوهش های «تعیین مناطق هم‌ریسک عملکرد سیب‌زمینی از لحاظ ریسک سرمازدگی در ایران: کاربرد اقتصادسنجی فضایی» از مرتضی تهامی پور، «House Prices and Start-ups of Industrial Firms in Iran» از حسن قلی پور فریدونی، و  «طراحی ابزارهای اسلامی جهت سیاست‌گذاری پولی در نظام بانکی کشور» از حسین میثمی در این جشنواره رقابت می کردند.
 
در اختتامیه نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران علاوه بر مسعود نیلی دبیر شورای راهبردی جشنواره و فرشاد فاطمی معاون پژوهشی موسسه نیاوران،  عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور هم سخنرانی کردند.
 
آخوندی در جمع پژوهشگران اقتصادی گفت: «اکنون تمامی اقشار جامعه از دولت انتظار دارند تا برای وضعیت نابسامان اقتصاد کشور کاری انجام دهد، اما آیا این به معنی عبور از اصول اقتصاد است و صرفا باید یک تصمیم سیاسی گرفت؟ طبیعتا برای حل مسائل اقتصادی موجود نمی توان راهکاری سیاسی یافت بلکه لازم است تصمیمات مبتنی بر اساس علم اقتصاد باشد. دولت نباید تسلیم فضای روانی موجود شود و اتفاقا لازم است از قانون حمایت کند و با بهره گیری از علم اقتصاد در کاهش عدم قطعیت ها، تثبیت محیط اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد.»
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: «اکنون بزرگترین مساله در کشور ما فقدان نظریه با ثبات است که تمامی حوزه ها از جمله اقتصاد به این مساله دچار هستند. حال آنکه نظریه می تواند به مثابه چراغ راهی باشد که سبب ایجاد همگرایی در دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر خواهد بود. اکنون بیش از هر زمان به نظریه نیاز داریم و توصیه من برای نسل جوان، مشارکت هرچه بیشتر در این موضوع است. در این صورت سازگاری در تصمیمات را شاهد خواهیم بود.»
 
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور سخنران پایانی جشنواره گزارشی  از وضعیت ایران در شاخص نوآوری ارائه کرد و گفت: «در سال 2013 و 2014 رتبه ایران 113 و 120 برآورد شده که البته در سال 2018 به رتبه 65 بهبود پیدا کرده است. همچنین کشور ما در حوزه کارایی نوآوری به رتبه تامل برانگیز 11 در جهان دست یافته است.»
 
معاون رئیس جمهور ضمن برشمردن ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری گفت: «رتبه ایران در ورودی ها 93 و در خروجی ها 46 رقم خورده است. پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار در بدترین وضعیت قرار دارند و این در حالی است که شاخص سرمایه انسانی و پژوهش حائز شرایط مناسبی در مقایسه با سایر کشورهاست. بنابراین به نظر می رسد ما در حال تربیت افرادی هستیم که محیط موجود را نمی خواهند.»
 
ستاری هم چنین به نفت محور بودن اقتصاد ایران به عنوان یکی از مشکلات جدی اقتصاد ایران  اشاره کرد و گفت: «درآمدهای نفتی مانع از شکل گیری هرگونه نوآوری شده و از این محل اغلب شرایط رانتی حاصل می شود. عموم نوابغ در بسیاری از کشورها رو به رشته های اقتصاد و حقوق می آورند و بر خلاف کشور ما، رشته های مهندسی در اولویت های بعدی قرار می گیرند. اعتقاد دارم علوم انسانی می تواند نقش جریان ساز بیشتری ایفا کند و امیدوارم برگزاری جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران نقطه شروعی بر تغییر نگرش موجود در کشور باشد.»
 
جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد توسط موسسه عالی آموزش و پژوهش، مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد.