اقدامات بانک پاسارگاد در حمایت از تولید ملی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، گروه مالی پاسارگاد که متشکل از یک زنجیره کامل ارزش است، در سالی که گذشت، اقدامات بزرگی را به ویژه در راستای حمایت از تولید ملی و انجام مسوولیت های اجتماعی انجام داده است که بخشی از آنها  را در ادامه می خوانید:
اجرای 35 پروژه بزرگ در میدکو
بانک پاسارگاد در راستای افزایش تولید و اشتغال، با حمایت از پروژه های شرکت میدکو، زمینه اجرا و بهره برداری از 35پروژه بزرگ را ایجاد کرده است. 
بر اساس این گزارش، این پروژه ها که در سطح کلان و با هدف ایجاد توسعه پایدار، خلق ارزش برای آیندگان، اشتغالزایی، محرومیت زدایی، تقویت ساختارهای رشد و توسعه در نقاط مختلف کشور انجام گرفته، مواردی نظیر مجتمع تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن سیرجان، مجتمع تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن جلال آباد زرند، مجتمع ککسازی زرند، مجتمع فولاد بردسیر، مجتمع فولاد زرند، مجتمع تولید گندله سنگ آهن بوتیا، مجتمع فولاد بوتیا، مجتمع تولید کاتد مس و لوله های مسی شهر بابک، کارخانه فرآوری زغال سنگ پابدانا، کارخانه تولید آهک دولومیت، کارخانه تولید فروسیلیسیوم همدان، طرح تجهیز و استخراج معدن زغالسنگ خمرود کرمان، طرح خردایش مجدد کنسانتره سیرجان، خنکسازی کک به روش CDQ، کارخانه احیای مستقیم بوتیا، طرح جامع یکپارچه اطلاعاتی میدکو(ERP)، همچنین طرح های آماده سازی و استخراج معدن جلال آباد، گل گهر2، گل گهر4، گل گهر6 و نیز معدن مس چاه فیروزه را شامل می شود. 
از دیگر پروژه های مهم این شرکت می توان به پروژه های پهنه اکتشافی سبلان- قره سو، پهنه اکتشافی طارم سفلی، پهنه اکتشافی شماره7، پهنه اکتشافی شماره22 و پهنه اکتشافی شماره2 اشاره کرد.
هدف نهایی تولید محصولات میدکو 4.2 میلیون تن فولاد خام، 8 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن، 7.5 میلیون تن گندله سنگ آهن، 1.2 میلیون تن کک متالورژی، 1.1 میلیون تن زغال فرآوری شده، 400 هزار تن آهک و دولومیت، 50 هزار تن کاتد مس، 12 هزار تن لوله مسی، 24 هزار تن فروسیلیسیوم و 500 مگا وات برق است. 
میدکو به لحاظ حجم طرح ها و ماهیت آنها در حال تبدیل شدن به یک مدل توسعه ای برای کشور است و با توجه به پتانسیل های خوب مهندسی و مدیریتی در این شرکت و عملکرد برتر آن در خاورمیانه، توانسته است در زمره 10 شرکت برتر معدنی در دنیا قرار گیرد. 
این شرکت بالاترین سطح فن آوری در روش کوره بلند، احیای مستقیم و تولید مس به روش تانک بایولیچینگ (استحصال مس با استفاده از باکتری) را در دنیا دارد.
بر اساس این گزارش، برای اولین بار در جهان تولید کاتد مس به روش تانک بایو لیچینگ (استحصال مس با استفاده از باکتری) در مجتمع مس و کاتد مسی شرکت بابک مس ایرانیان از سوی  هلدینگ میدکو و با حمایت بانک پاسارگاد انجام‌گرفته‌است. از مزایای اصلی روش تانک بایولیچینگ می‌توان به حذف کوره‌های ذوب و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه آلایندگی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب و منابع انرژی در راستای حمایت از محیط‌ زیست و مسوولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.
شرکت فولاد بوتیای ایرانیان یکی از 17 شرکت زیر مجموعه شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (هلدینگ میدکو) است که در زمینه تولید گندله فعال بوده و در آینده‌ای نزدیک آهن اسفنجی و انواع مقاطع خاص فولادی را تولید خواهد کرد. این شرکت، 19کیلومتر خط ریلی، محوطه مانوری و تخلیه و بارگیری مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان را در اسفند ماه سال گذشته افتتاح کرد. اتصال ریلی مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان به خط راه آهن جمهوری اسلامی ایران گامی بزرگ و موثر در رونق اقتصادی منطقه کرمان است که در چارچوب توافق اصولی شرکت هلدینگ میدکو با رجا، جهت حمل و نقل مواد اولیه و محصولات تولیدی آن با مشارکت اداره راه‌آهن کرمان و شرکت فولاد بوتیای ایرانیان اجرا شد.
راه اندازی این پروژه های ملی موجب شده است که در طول سال های گذشته برای نزدیک به 150هزار نفر اشتغال ایجاد شود.
در همین راستا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیأت عامل ایمیدرو در بازدید از پروژه های میدکو اعلام کرد که  بانک پاسارگاد توانسته سپرده‌های مردمی را در مسیری هدایت کند که موجب اشتغال و تولید شود
  وی با اشاره به این که تمامی سرمایه‌گذاری صورت گرفته در احداث این پروژه کاملا خصوصی است گفت: میدکو از کمترین امتیاز دولتی برای راه اندازی پروژه های خود استفاده کرده است.
کرباسیان گفت: انتخاب و جایابی محل احداث این کارخانه ها در حوزه زنجیره فولاد بسیار مهم است و در خصوص بحث آب نگرانی وجود ندارد.
رییس هیأت عامل ایمیدرو اضافه کرد: ایمیدرو در موضوع مواد اولیه برای طرح‌ها، سیاست خصوصی‌سازی و استفاده از ظرفیت‌های معدنی، این بخش را اجرایی کرد و این مساله موجب شد تا ایمیدرو و میدکو بتوانند مسائل خود را رفع کنند.
وی با اشاره به حمایت‌های بانک پاسارگاد اظهار داشت: بانک پاسارگاد توانسته سپرده‌های مردمی را در عین سودآوری در مسیری هدایت  کند تا در جهت اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت ها و امکانات ملی موجب اشتغال و تولید شود.
معاون وزیر صنعت، هلدینگ میدکو را به عنوان یک شاخص خوب برای توسعه کشور در نظر گرفت و گفت: میدکو می‌تواند یک نمونه کامل والگوی خوب برای دیگر سرمایه گذاران کشور باشد.
گام بلند بانک پاسارگاد در حمایت از تولید ملی با توسعه دو میدان نفتی 
  برای اولین بار در کشور، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان یک شرکت داخلی، توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر را بر عهده‌ گرفته‌است
برای اولین بار در کشور، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان یک شرکت داخلی توانسته‌است با امضای قرارداد 2.4میلیارد دلاری، توسعه میادین نفتی سپهر و جفیر را بر عهده‌ بگیرد که دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه طی ۲۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۴۱۳ میلیون دلار را محقق می‌سازد. این قرارداد تحولی بزرگ و بی‌سابقه جهت حضور شرکت‌های داخلی ایجاد خواهد کرد.
پروژه‌های متعددی که با حمایت بانک پاسارگاد، در نقاط مختلف کشور اجرا شده   یا در حال اجرا است، برای کاستن از وابستگی ایران، بستر اشتغال سالم و مولد را در محروم‌ترین نقاط کشور به ویژه استان‌های مرزی فراهم ساخته‌است.
 این پروژه‌ها عبارتند از: نیروگاه 350 مگاواتی گازی خوی، نیروگاه 950 مگاواتی گازی و 480 مگاواتی بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه در استان آذربایجان غربی، احداث خط لوله ششم سراسری برای انتقال روزانه 40 میلیون متر مکعب گاز از پایتخت انرژی ایران(عسلویه) به استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه تا مرز عراق، تولید سالانه 14 هزارتن محصولات اکریلات‌ها در ماهشهر(خوزستان)، احداث پالایشگاه سیراف، پتروشیمی پارسیان، همکاری با شرکت نفت فلات قاره در حفاری چاه‌های میدان گازی پارس جنوبی در بستر خلیج فارس(استان بوشهر)، ارائه سرویس‌های عملیات حفاری در جزیره کیش به همراه ساخت اسکله 70 هزارتنی حراء جهت بارگیری مواد جامد و میعانات هیدروکربوری در جزیره قشم(استان هرمزگان)، احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین جزیره قشم به ظرفیت 35 هزار بشکه در روز، پروژه نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی و نیروگاه 70 مگاواتی گازی و تجهیزات آب شیرین‌کن در جزیره قشم، تولید پروپیلن از گاز طبیعی در منطقه مُکران استان سیستان و بلوچستان، ساخت نیروگاه 25 مگاواتیCHP سیرجان و تولید زنجیره متانول، نیروگاه 500 مگاواتی شریعتی به همراه نیروگاه 250 مگاواتی سیکل ترکیبی و نیروگاه 150 مگاواتی گازی در استان خراسان رضوی که همگی با تسهیلات مالی بانک پاسارگاد سرمایه‌گذاری شده یا در حال تکمیل است.
علاوه بر این بانک‌پاسارگاد برای اجرای نیروگاه‌های مقیاس کوچک 25/3 مگاواتی(گنبد یک)، 26 مگاواتی (گنبد2)، 16 مگاواتی (اتمسفر)، 16 مگاواتی(کهریزک) و یک نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در مرکز کشور، موافقت استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی را اخذ کرده است.
اجرای این طرح‌ها به‌طور مستقیم و غیر مستقیم برای هزاران نفر ایجاد اشتغال می‌کند و زمینه افزایش فرصت‌های شغلی در صنایع پایین دستی زنجیره‌های تولیدی بعد را فراهم خواهد کرد.
به موازات اجرای این طرح‌ها بانک پاسارگاد با سرمایه‌ای معادل 8/8 میلیارد دلار طرح حمایت از صنایع مواجه با چالش‌های مالی را از طریق اعطای تسهیلات اعتباری پیگیری می‌کند. این اقدام علاوه بر آنکه به حفظ سقف تولید صنایع مذکور کمک می‌کند، مانع از ریزش نیروی شاغل در واحدهای صنعتی مذکور خواهد شد. 
صنایعی که از این کمک‌های مالی بانک پاسارگاد بهره‌مند شده‌اند، عبارتند از: فاز اول طرح توسعه صنایع شیمیایی سینا در شهرستان چابهار به ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تن متانول در سال و فاز دوم همین طرح به ظرفیت سالانه 236 هزارتن پلی اتیلن و 420 هزار تن پلی پروپیلن، پالایشگاه میعانات گازی جاوید در منطقه سیراف استان بوشهر برای تولید گاز مایع تصفیه شده، نفتا، نفت گاز و نفت سفید، شرکت روماک انرژی سلامت در شهرستان ماهشهر استان خوزستان برای تولید زنجیره آگریلات‌ها به ظرفیت 20 هزار تن اکریلیک اسید یخی، 12 هزارتن ایزوبوتانول، 97هزارتن بوتیل اکریلات،40 هزارتن دواتیل هگزانول،31 هزارتن بنزن پیرولیز و 12هزار تن گازمایعLPG در سال، نیروگاه 25 مگاواتی و طرح توسعه شهرک صنعتی پردیس فن‌آوران البرز در استان زنجان که پس از سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد از چالش مالی خارج شده‌اند.
ساخت بیمارستان 1000 تختخوابی در شهر قم 
بانک پاسارگاد با ایجاد هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، در راستای تقویت مشارکت بخش خصوصی در حوزه سلامت و ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، احداث شهرک‌های سلامت و 7000تخت بیمارستانی در شهرهای مختلف ایران را در دستور کار قرار داده  است.
در این راستا،  بیمارستان خاتم نیز با حمایت این بانک از سوی هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، در 8 طبقه و با مساحتی بالغ بر 200 هزار متر مربع در یک مجتمع آموزشی درمانی در شهرک سلامت خاتم، در حال ساخت است و بهار 1398 به بهره‌برداری خواهد رسید.
وزیر بهداشت در بازدید از پیشرفت احداث بیمارستان 1000 تختخوابی قم؛ این بیمارستان را پروژه‌ بی‌نظیری در سطح کشور خواند و گفت:  راه اندازی این بیمارستان، اثر وضعی بسیار شایانی در خدمات سلامت در کل کشور خواهد داشت.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی با قدردانی از دست‌اندرکاران ساخت بیمارستان 1000تختخوابی خاتم، که پیش از این با عنوان خدمت جهادی بانک پاسارگاد از آن یاد کرده‌بود، گفت: این پروژه با انگیزه‌های اعتقادی برای عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی آغاز شده و با همکاری یکایک مسوولان، این خیر عظیم با سرعت بیشتری پیش می‌رود. 
وی تاکید کرد: بی‌شک  وقتی این پروژه به ثمر برسد، اثر وضعی بسیار شایانی در خدمات سلامت در کل کشور خواهد داشت. به عبارتی، توقع مردم و خریداران خدمت همتراز خدمتی می‌شود که در این بیمارستان ارائه خواهد شد. بنابراین مهندسی ما تغییر خواهد کرد؛ نه تنها در بخش معماری که در بخش تأسیسات و خدمات پزشکی و استفاده از فناوری‌های نوین، از خدمات الکترونیک تا رباتیک شدن بسیاری از خدمات مانند اعمال جراحی، این تغییرات انجام می‌گیرد و به ارتقای دانش و مهارت مردم هم کمک خواهد کرد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هایان با آرزوی سلامتی و توفیق بیشتر برای دکتر قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس دانشگاه خاتم، افزود: این بیمارستان پروژه‌ بی‌نظیری در سطح کشور است و این کار با ارزش، صدقه‌ی جاریه‌ای است که خداوند ان‌شاءالله از شما قبول کند. 
مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در سخنانی اظهار داشت: روحیه‌ دکتر هاشمی بیشترین و بهترین مشوق بود برای اینکه بتوانیم به این میدان بیاییم. امیدواریم با احداث 7000تخت بیمارستانی، به مردم شریف کشور خدمت کنیم و اولین بیمارستان بتواند فرایند ساخت و بهره‌برداری از دیگر بیمارستان‌ها را تسریع کند.
دکتر مخبر مدیرعامل هلدینگ نسیم سلامت پاسارگاد، پیرامون ویژگی‌های ممتاز بیمارستان 1000تختخوابی خاتم قم تصریح کرد: بیمارستان در سه قطب آموزشی، سلامت-درمانی و قطب خدمات-رفاهی طراحی شده و در حال ساخت است. قطب درمانی و سلامت شامل بیمارستان یک‌هزار تختخوابی، کلینیک‌ها، باغ گیاهان دارویی، اورژانس هوایی و مرکز توریسم سلامت و طب ورزشی است. قطب آموزشی از دانشگاه علوم پزشکی، فضاهای کمک آموزشی و خدماتی، مهد کودک و دبستان، خوابگاه و مجموعه ورزشی و رفاهی دانشگاه تشکیل می‌شود و قطب خدماتی و رفاهی، از بخش‌هایی نظیر هتل توریسم سلامت، مهمانسرا برای اقامت همراهان بیمار، مجموعه ورزشی چند منظوره، سوئیت اقامتی کارکنان، تالار پذیرایی و رستوران، پارک و بوستان، مرکز مدیریت، نگهداری و پشتیبانی، کتابخانه، مسجد، سالن اجتماعات، پارکینگ و سایر فضاهای جنبی تشکیل می‌شود. 
دکتر مخبر در خصوص مشخصات بیمارستان هزار تختخوابی خاتم قم افزود: طراحی این بیمارستان بر اساس آخرین استانداردهای اروپا انجام گرفته و نوع سازه‌‌ی آن، اسکلت فلزی به همراه هسته بتنی(دیوارهای برشی) است که در 6طبقه به همراه دو طبقه زیرزمین ساخته می‌شود. بیمارستان شامل سه بلوک بوده و طراحی آن براساس بیمارستان سبز و روش درمانی بر اساس آخرین تجربیات جهانی به روش کلینیک غیر متمرکز شکل گرفته‌است. در سیستم رختشوی‌خانه و سیستم دفع فاضلاب بیمارستان از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا، بدون دخالت انسانی به دلایل بهداشتی و بدون آلودگی ‌محیط ‌زیستی بهره گرفته شده است. طراحی و سازه‌های بیمارستان به نحوی‌است که در حین و بعد از زلزله بدون وقفه به عملیات خود ادامه می‌دهد و در برابر زلزله کاملاً ایمن است. 
این بیمارستان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مراکز ارایه‌ همزمان خدمات پزشکی، درمانی و آموزشی، با برخورداری از بالاترین سطح استانداردهای درمانی و سلامت در سطح کشور، در جایگاه نخست توسعه‌ سازمان‌یافته در نظام سلامت و آموزشی پزشکی قرار خواهد گرفت و ضمن کاربری‌های درمانی، کاربری آموزش عالی با تأسیس دانشگاه علوم پزشکی و ظرفیت پذیرش سالانه 3 هزار دانشجو و همچنین کاربری اقامتی و تفریحی با احداث هتل و ارایه خدمات گردشگری، سلامت و اسکان کادر درمانی و آموزشی نیز انجام خواهد پذیرفت.
بیمارستان خاتم، دارای بخش‌های قلب و عروق، گوارش، ژنیکولوژی و زایمان، کودکان، ریه و بیماری‌های تنفسی، داخلی، مغز و اعصاب، غدد، ارتوپدی و تروما به همراه اتاق‌های جراحی، اورژانس، آندوسکوپی، آزمایشگاه، تصویربرداری، فیزیوتراپی، مراقبت‌های ویژه، دیالیز، کلینیک مراقبت‌های پس از جراحی، پزشکی هسته‌ای و پرتودرمانی خواهد بود و با همکاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛ 60 درصد ظرفیت این بیمارستان با تعرفه دولتی فعالیت خواهد کرد.
عملیات ساخت این بیمارستان از اواخر بهمن ماه سال 94 آغاز شده و در حال حاضر 800 کارگر و مهندس در سه شیفت در طول شبانه روز در این پروژه، فعالیت دارند تا در بهار 1398 به بهره‌برداری برسد.
راه اندازی امکانات ویژه روشندلان در شعب پاسارگاد
بانک پاسارگاد در راستای ایفای مسوولیت های اجتماعی و ارتقای کیفیت خدمات بانکی، تجهیزات و امکانات ویژه ای را برای روشندلان در شعبه های خود ایجاد کرده است. 
ارائه خدمات ویژه برای روشندلان در برخی از شعبه های بانک راه اندازی شده و در سایر شعبه ها در دست توسعه است.
این تجهیزات با بهره گیری از تکنولوژی های روزآمد، امکان استفاده از خدمات بانکی را به صورت دیداری و شنیداری و بدون نیاز به حضور همراه فراهم می کنند. در این طرح همه ضوابط و قوانین امنیتی رعایت شده و روشندلان از طریق دستگاه برجسته نگار و با استفاده از دستیار صوتی، تمامی امور بانکی را انجام می دهند . 
این دستگاه مجهز به صفحه کلید و نمایشگر بریل بوده که روشندلان می توانند با استفاده از صفحه کلید، تمامی فرم های بانکی را تکمیل کرده و سایر عملیات بانکی مورد نیاز خود را اجرا کنند. نوشتار موجود در فرم های بانکی از طریق نمایشگر بریل در دستگاه برجسته نگار به صورت لمسی قابل خواندن برای روشندلان است.
مشتریان روشندل با استفاده از این سامانه و بدون نیاز به حضور همراه، فرم های درخواست انواع عملیات بانکی مثل افتتاح حساب، دریافت و واریز وجه، خدمات کارت و... را با استفاده از ورودی و خروجی های صوتی و بریل تکمیل می کنند، سپس فرم های تکمیل شده از طریق چاپگر باجه پرینت شده و برای انجام عملیات در اختیار مسوول باجه قرار می گیرد.
 پیش از این نیز خدمات و تسهیلات ویژه ای جهت استفاده  معلولان و روشندلان در شعبه های بانک پاسارگاد ایجاد شده است.
پیوستن بانک پاسارگاد به کانون بانک‌های ایرانی در اروپا 
بانک پاسارگاد با دریافت لوح از مدیریت کانون بانک های ایرانی در اروپا – فرانکفورت بانک پاسارگاد به مجموعه بانک های این کانون پیوست. 
کانون بانک های ایرانی در اروپا (Association of Iranian Banks in Europe) به عنوان یک نهاد مستقل با هدف تحکیم روابط اقتصادی و بانکی و تسهیل در تجارت بین ایران و اروپا در پاییز سال 1396 در آلمان تأسیس شد. 
به جز بانک هایی که شعبه یا دفتر نمایندگی یا زیرمجموعه ای در اروپا در اختیار داشته باشند، برخی شرکت ها و اشخاص حقیقی ذینفع در تجارت بین ایران و اروپا نیز قادر به عضویت در این کانون هستند.