رشد ۸۲ درصدی تسهیلات پرداختی به بخش مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، طی سه ماهه اول سال جاری (فصل بهار) در مجموع ۸۵ هزار و ۱۴۰ فقره انواع تسهیلات توسط بانک مسکن به متقاضیان پرداخت شده که این میزان در سه ماه اول سال گذشته (مدت مشابه سال قبل) برابر با ۴۶ هزار و ۷۱۸ فقره انواع تسهیلات بوده که این موضوع نشان دهنده رشد ۸۲.۲ درصدی تعداد تسهیلات پرداختی به متقاضیان است.
 
این تسهیلات شامل انواع تسهیلات مشارکت مدنی منعقد شده، قرض الحسنه ازدواج، ودیعه و تکمیل مسکن، سایر تسهیلات قرض الحسنه، جعاله، فروش اقساطی-خرید بخش مسکن و ساختمان، فروش اقساطی-خرید در سایر بخش ها (صنعت، خدمات، بازرگانی و ...)، اجاره به شرط تملیک، مرابحه، خرید دین و سایر تسهیلات پرداخت شده (به استثنای فروش اقساطی-سهم الشرکه) بوده است.
 
در سه ماهه اول سال ۹۶ مجموعا ۵۲۶۶ فقره انواع تسهیلات مشارکت مدنی از سوی شعب بانک مسکن در سراسر کشور به فعالان ساختمانی برای ساخت مسکن پرداخت شد که این میزان در مدت مشابه سال جاری (بهار امسال) به ۷ هزار و ۲۵۸ فقره افزایش یافت؛ به این معنا که در سه ماهه اول سال جاری پرداخت انواع تسهیلات مشارکت مدنی به سازندگان به لحاظ تعداد ۳۷.۹ درصد رشد داشته است.
 
همچنین در سه ماهه اول سال ۹۶، معادل ۲۴ هزار و ۵۸۶ فقره تسهیلات خرید مسکن در قالب تسهیلات فروش اقساطی-خرید بخش مسکن و ساختمان به متقاضیان خرید واحدهای مسکونی با استفاده از تسهیلات بانکی پرداخت شده است که این میزان در بهار امسال با ۵۷.۶ درصد افزایش به ۳۸ هزار و ۷۵۹ فقره تسهیلات رسیده است. متقاضیان خرید مسکن هم اکنون به انواع مختلفی از تسهیلات بانک مسکن متناسب با شرایط و اولویت های پرداخت تسهیلات خرید مسکن به گروه ها و اقشار متقاضی دسترسی دارند؛ هم اکنون متقاضیان خانه اولی می توانند از طریق سپرده گذاری به مدت یک سال در حساب پس انداز مسکن یکم اقدام به دریافت تسهیلات با نرخ سود تک رقمی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم تا سقف ۱۶۰ میلیون در شهر تهران کنند؛ نرخ سود این تسهیلات هم اکنون برای خرید مسکن در مناطق معمولی شهرها ۸ درصد است.
 
در حال حاضر، متقاضیان خرید مسکن همچنین به تسهیلات خرید آپارتمان های مسکونی بدون نیاز به سپرده گذاری از محل اوراق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات بانک مسکن نیز دسترسی دارند و در صورتی که خانه اولی نباشند و یا تمایل به دریافت سریع تسهیلات برای خرید مسکن داشته باشند می توانند از این طریق اقدام به دریافت تسهیلات کنند. همچنین هم اکنون بانک مسکن در قالب سایر صندوق های پس انداز همچون صندوق پس انداز مسکن و صندوق پس انداز مسکن جوانان و ... نیز اقدام به پرداخت تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان واجد شرایط در سقف ها و شرایط متفاوت می کند.
 
عملکرد سه ماه اول بانک مسکن در حوزه پرداخت تسهیلات به متقاضیان همچنین نشان می دهد در بهار امسال، مجموعا ۲۵ هزار و ۸۶۷ فقره تسهیلات جعاله (تسهیلات تعمیرات واحدهای مسکونی که در زمان پرداخت تسهیلات خرید آپارتمان در صورت درخواست متقاضی و از طریق خرید اوراق گواهی حق تقدم دریافت تسهیلات پرداخت می شود)، نیز پرداخت شده؛ این میزان در مدت مشابه سال گذشته برابر با ۱۲ هزار و ۹۱۸ فقره بوده است؛ آمارها نشان می دهد تعداد تسهیلات جعاله پرداخت شده به متقاضیان در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته ۱۰۰.۲ درصد رشد داشته است. هم اکنون تسهیلات جعاله مسکن با سقف ۲۰ میلیون تومان به متقاضیان پرداخت می شود.
 
همچنین بهار امسال مجموعا ۴۲۴۸ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، ودیعه و تکمیل مسکن به متقاضیان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸۰.۲ درصد افزایش یافته است. بهار سال گذشته ۲۳۵۸ فقره تسهیلات در این حوزه پرداخت شده بود. بهار ۹۶ همچنین ۲۲۷ فقره تسهیلات قرض الحسنه در سایر بخش ها از سوی بانک مسکن پرداخت شد که این میزان با بیش از ۱۷۰۰ درصد رشد به ۵۱۱۷ فقره افزایش یافته است. همچنین تعداد تسهیلات پرداختی مرابحه و سایر تسهیلات در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته، به ترتیب معادل ۸۶.۶ درصد و ۱۷۳.۱ درصد افزایش داشته است.