سیگنال مثبت بازار ثانویه بر نرخ ارز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سید حسین سلیمی ، درباره بازار ثانویه ارز، اظهار کرد: ایجاد بازار ثانویه راهکاری است برای افرادی که ارز حاصل از صادرات خود را بر اساس نرخ عرضه و تقاضا به فروش برسانند.به گزارش ایستانیوز به نقل از میزان،وی افزود: این راهکار خوبی است البته باید منتظر عملکرد بازار ثانویه ماند تا متوجه میزان بازدهی آن شویم.
 
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیر بازار ثانویه گفت: در حال حاضر صادرکنندگان ارز در اختیار دارند که برای فروش با قیمت ۴۲۰۰ عرضه نمی‌کردند، اما با سازوکار جدید ارز‌های خود را عرضه می‌کنند بنابراین بر روی بازار آزاد تاثیر خواهد گذاشت.
 
سلیمی در پاسخ به این سئوال که آیا اثر گذاری این بازار دائمی خواهد بود یا خیر خاطرنشان کرد: این موضوع بستگی به روند رشد صادراتی غیرنفتی کشور دارد و اگر روند صادراتی به همین روند باشد اثرگذاری ادامه دار خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته شاهد کاهش قیمت ارز در بازار آزاد هستیم، گفت: این روند کاهشی به دلیل سیگنال مثبتی است که بازار ثانویه ایجاد کرده و اگر بخش خصوصی ارز در این بازار عرضه کند، شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز در بازار خواهیم بود.
 
نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه روز گذشته نخستین معامله با رقم ۷ هزار و ۵۰۰ تومان صورت گرفت، گفت: البته روز‌های اول را نمی‌توان مبنا قرار داد.
 
بر اساس تصمیم دولت، با ایجاد بازار ثانویه ارز، واردکنندگان می‌توانند با مراجعه به سامانه نیما ارز موردنظر خود را از طریق ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات بخش خصوصی تهیه کنند.
 
بنا به اعلام بانک مرکزی، با انجام معاملات مربوط به ۲۰ درصد صادرات غیرنفتی و اختصاص ارز آن به واردات کالا‌های مصرفی، در سامانه نیما به طور خودکار اطلاعات مربوط به نرخ توافق‌شده مبادله ارز در سامانه اطلاعات بانک مرکزی موسوم به سنا قابل دسترس خواهد بود؛ ضمن اینکه بر اساس سیاست اعلامی، دو طرف می‌توانند از سامانه‌تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت هم استفاده کنند که در این صورت ارز و ریال و امتیاز واردات صادرکننده مورد مبادله قرار می‌گیرد.
 
روش دوم آن است که این امکان در سامانه نیما وجود دارد که این بخش از صادرکنندگان بتوانند ارز خود را در سامانه مذکور، به نرخ رقابتی که به صورت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، بفروشند، البته در این میان دولت نقشی را هم برای خالی نبودن عریضه، برای صرافی‌ها در نظر گرفته است؛ به این معنا که صرافی‌ها نیز به عنوان واسطه بین واردکننده و صادرکننده عمل کنند.