از نرخ دلار نباید عقب ماند!
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بخشی از اقتصاد ایران به واسطه واردات مواد اولیه و کالاهای مصرفی به نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار وابستگی دارد و این وابستگی اقتصادی بار روانی قابل توجهی را به جامعه وارد کرده تا حدی که با پیش بینی نوسانات ارزی، جامعه واکنش‌های خاصی را از خود بروز می دهد.
 
یکی از بازارهایی که در تامین مواد اولیه و در برخی از موارد تامین کالا به بازارهای خارجی وابسته است، بازار پوشاک است. در این بازار، محصولات ورزشی به ویژه کفش و کتانی دست برندهای مطرح جهان قرار گرفته و در سطح شهر نمایندگی های مختلفی وجود دارد.
 
در بررسی قیمت محصولات این برندها افزایش قیمت های قابل توجهی با وجود آنکه تا چند وقت گذشته برای افزایش حجم فروش و آماده سازی نمایندگی ها برای ورود محصولات جدید و متناسب با فصل تخفیف های قابل توجهی ارائه شده بود، رخ داده است.
 
فروشندگان و مسئولان نمایندگی های برندهای مطرح که حتی در ارائه پوشاک و البسه ورزشی تیم ملی فوتبال ایران که راهی جام جهانی روسیه بود، بی‌اخلاقی هایی نشان دادند، نوسانات لحظه ای قیمت محصولات خود را که تغییر قیمت ها به بازه های کمتر از یک ساعت رسیده، نوسان قیمت لحظه ای دلار را دلیل اصلی آن مطرح می کنند.
 
حال جای سوال دارد که آیا این امکان برای اصناف وجود دارد که قیمت محصولات خود را با نوسان نرخ دلار افزایش دهند یا خیر؟
 
در این رابطه محمد امین زاده گوهری - رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک و وسایل ورزشی به ایسنا، گفت: ارزش گذاری محصولات وارداتی با توجه به نرخ ارز به ویژه دلار تعیین می شود و محصولات برندهای مطرح جهانی تابع قیمت تعیین شده کارخانه هستند. از این رو نمایندگی های فعال در ایران محصولات را با توجه به نرخ ارز و قیمت اعلامی از سوی کارخانه مادر در ایران عرضه می کنند.
 
وی خاطرنشان کرد: محصولات وارداتی که در ایران عرضه می شود اگر از سوی فروشندگان با نگاه تجاری عرضه نشود، سرمایه در گردش نمایندگی ها به شدت کاهش می یابد و عملا به سمت ورشکستگی حرکت خواهند کرد.
 
امین زاده گوهری با تاکید بر اینکه در حال حاضر واردات پوشاک و البسه ورزشی به ایران ممنوع شده است، ادامه داد: کفش های وارداتی برندهای مطرح جهان از تکنولوژی به روز در تولید و طراحی آن ها استفاده شده که در حال حاضر با توجه به این موضوع در حال بررسی و رایزنی برای واردات هستند.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک و وسایل ورزشی تصریح کرد: کفش های به روز برندهای استاندارد، مشابه داخلی ندارد. اما در زمینه تولید پوشاک به روز در کشور توانایی تولید وجود دارد و با رفع موانع واردات در زمینه مواد اولیه می توان محصولات با کیفیت و به روز را در کشور تولید و صادرات کرد.
 
وی در رابطه با نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی بیان کرد: بازرسی اصناف از سوی اتاق اصناف، اتحادیه های صنفی، تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد که بازرسی و نظارت ها مناسب ارزیابی می شود اما در کنار بازرسی و نظارت، در فعالیت اقتصادی نیاز به ثبات اقتصادی و نرخ ارز احساس می شود.