آینده‌دارترین اقتصاد افریقا را بشناسید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اتیوپی در نظر خیلی‌ها کشوری قدیمی و فقیر است. اما موقعیت جغرافیایی اتیوپی باعث شده که این کشور از سلطه استراتژیک بهره‌مند باشد چون در شاخ افریقا و در نزدیکی خاورمیانه و بازارهای آن قرار دارد. اتیوپی از مشکل فقر رنج می‌برد اما سیاست‌هایی که در سال‌های اخیر در این کشور دنبال شده، اقتصاد این کشور را شکوفا کرده و امیدها به آینده آن را در مقایسه با بسیاری از کشورهای افریقایی دیگر به شدت بالا برده است. برخی صاحب‌نظران حتی معتقدند که اتیوپی را باید چینِ افریقا دانست. این دیدگاه از لحاظ رشد اقتصادی اصلا بیراه نیست چون پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی اتیوپی امسال 8.5 درصد باشد. حتی متوسط رشد اقتصاد اتیوپی در یک دهه اخیر هم بسیار بالا و حدود 10 درصد بوده است.
 
اتیوپی کشوری است که درباره گذشته‌اش احساس اطمینان می‌کند و به آینده نیز خوش‌بین است؛ درست شبیه چین. اتیوپی در قرن یکم میلادی یک پادشاهی قدرتمند داشته که در قرن‌های بعد نیز به سلطه بر منطقه ادامه داده است. بسیاری از مردم اتیوپیِ امروز، آینده خود را به همان گذشته قدرتمند متصل می‌دانند.
 
در اتیوپی امروز، اوضاع زیرساخت‌ها با توجه به استانداردهای منطقه‌ای نسبتا خوب است و دولت اتیوپی به داشتن سیاست صنعتی نسبتا موفق معروف است. دولت اتیوپی برخلاف بسیاری از دولت‌های افریقایی دیگر، از انحصارطلبی در بخش‌های اصلی اقتصاد - از جمله بخش مخابرات و هوانوردی- دست برداشته است. رویکردی که توسط دولت اتیوپی دنبال می‌شود باعث شده که سرمایه‌گذاران زیادی به خریدن سهام در شرکت‌های بزرگ دولتی این کشور از جمله اتیو تلکام و خطوط هوایی اتیوپی روی بیاورند. خطوط هوایی اتیوپی از لحاظ بزرگی ناوگان و تعداد مسافر در سال به یکی از بزرگ‌ترین و پررشدترین‌ها در نوع خودش بدل شده است و با استانداردهای جهانی تطبیق دارد. در عین حال، دولت اتیوپی اجازه خصوصی‌سازی کامل در برخی بخش‌های دیگر اقتصاد را نیز صادر کرده است و البته مشوق‌های مالیاتی نیز ارائه داده تا سرمایه‌گذاران غربی را به حضور در این کشور ترغیب کند.
 
دولت اتیوپی معتقد است که این تعییر رویکردها برای تقویت و مدرن‌سازی اقتصادی که در یک دهه گذشته تقریبا 10 درصد رشد کرده، لازم و ضروری بوده است. اتیوپی حالا به یک نقطه ارجاع در منطقه تبدیل شده: نرخ رشد اقتصادی شرق افریقا در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سایر مناطق افریقا بالاتر بوده و بخش زیادی از آن هم به خاطر اتیوپی رخ داده است.
 
اتیوپی جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر دارد و بازار بزرگی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. اما سرمایه‌گذاران از جنبه‌های دیگری نیز جذب این اقتصاد می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به دوراندیشی این کشور در ایجاد زیرساخت‌های مهم - به خصوص در بخش حمل و نقل- اشاره کرد. افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در عین حال باعث شده که دولت اتیوپی بتواند مسئله بیکاری در میان جوانان را تحت بررسی قرار دهد و راه‌حل‌هایی برای عبور از آن پیدا کند. البته حتی پیش از این سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی نیز اتیوپی یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را در جهان پس از سال ۲۰۰۰ داشت.
 
ابی احمد علی نخست‌وزیر اتیوپی در حال حاضر جوان‌ترین رهبر دولت در افریقا به شمار می‌آید و برخی از تصمیم‌‌های سیاسی خود را نیز به منظور تامین اهداف اقتصادی این کشور گرفته است. از جمله آنها می‌توان به برقراری صلح با اریتره (همسایه اتیوپی) و نیز حل مشکلات اینترنت در داخل این کشور اشاره کرد.
 
یکی از کشورهایی که سرمایه‌گذاری در اتیوپی را مورد توجه قرار داده و در آینده این کشور نقش دارد، طبعا چین است. این‌دو کشور به گونه‌های متنوعی با هم تعامل دارند. مثلا بلوک‌های آپارتمانی زیادی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی توسط چینی‌ها ساخته شده است. همچنین خطوط آهن سریع‌السیری که چین به خصوص از آدیس‌ آبابا به جیبوتی احداث کرده، در سطح استانداردهای جهانی است. چین حتی سدهای برق‌آبی هم برای اتیوپی ساخته است. ناظران بدبین می‌گویند چین برای تامین منافع خودش در افریقای آینده این فعالیت‌های عمرانی را انجام داده. اما دولت اتیوپی معتقد است که چنین زیرساخت‌هایی باعث خواهند شد که این کشور در آینده نزدیک به طبقه متوسط جهانی نزدیک شود.
 
به گزارش آینده نگر ،در شرایط فعلی، مهم‌ترین چالش‌هایی که در مقابل آینده‌دارترین اقتصاد افریقا قرار دارند از این قرارند: از یک سو دولت این کشور باید رشد اقتصادی پایدار را حفظ کند و از سوی دیگر باید بتواند فقر را به شکل موثری در این کشور کاهش بدهد. سرنوشت آینده‌دارترین اقتصاد افریقا از این دو مسیر تعیین خواهد شد.