تورنمنت جهانی تامین منافع برجامی ایران به کجا می رسد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بعضی تحلیل می کنند که اروپا وقت کُشی می کند و ایران می گوید اگر منافعش تضمین نشود، اقدام متقابل روی میز است. به نظر می رسد تورنمنت تازه ای برای تامین منافع برجامی ایران شکل گرفته است، رقابتی چندجانبه که به قول وزیر امور خارجه، فعالیت کارآفرین ایرانی می تواند اراده سیاسی حاضران در آن را تقویت کند.
 
 قدرت های بزرگ در وین گرد هم آمده اند تا برای دسترسی ایران به بازارهای مالی انرژی و برقراری روابط بانکی آن به راه حل های مطمئن برسند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این گفت که تمام اعضای اتحادیه و طرفین برجام اصرار به توسعه راه حل های عملی و موثر دارند. وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان و و روسیه هم تاکید کردند که نباید محدودیتی برای فروش نفت و یا دسترسی های بانکی ایران قائل شد. محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران پیش از این در شبکه اجتماعی توییتر از این گفته بود که  باید به جای راه حل های مبهم و طولانی مدت به فکر راه حل های عملی بود. ظریف هم چنین از این گفته هر حکمی که در وین ارائه شود را به اطلاع مسئولان ارشد ایران می رساند.
 
برجام قرار بود در قبال عمل ایران به تعهدات در نظر گرفته شده در آن، به لغو تحریم های اقتصادی بینجامد. پس از خروج آمریکا از برجام در 8 می 2018، ایران به پنج قدرت جهانی مهلت داد که تضمین های لازم برای دسترسی ایران به بازار انرژی و بازارهای مالی را ارائه کنند و از آنجایی که به گواهی بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای ایران به تعهداتش پایبند بوده، این قدرت را دارد تا در مورد برجام چانه زنی کند.
 
بلومبرگ نوشت پس از یک جلسه دوساعته سخت فهرستی شامل 11 بند از تعهدات در مورد دسترسی ایران به بازار انرژی، بیمه حمل ونقل و سرمایه گذاری خارجی منتشر شده اما هنوز راه حل مشخصی درباره عملی کردن آن ارائه نشده است. تنها نکته ای که اتحادیه اروپا به آن اشاره کرده این است که تصویب مقرراتی که بتواند تاثیر تحریم های آمریکا را کمتر کند ادامه می دهد و سیاست های بانک های سرمایه گذاری اروپایی را به گونه ای پیش می برد که فعالیت های آن ها ایران را هم شامل شود. لورا فون دنیل، مسئول پیگیری امور مالی بین المللی برای موسسه امنیت بین المللی آلمان می گوید: کاری نکردن هم به هرحال یک استراتژی است. درواقع با عدم ارائه پیشنهادی مشخص، اروپا می تواند ایران را وادار به تخلف درباره معاهده کند.
 
با وجود طرح چنین رویکردهایی اما وزیر امورخارجه ایران دیروز نشست کمیسیون مشترک وزرای امورخارجه کشورهای طرف برجام را سازنده دانسته بود. ظریف پس از نشست خبری از این گفته بود که اروپایی ها به نظر اراده سیاسی لازم برای رو به رو شدن با آمریکا را دارند اما مهم عملیاتی شدن روش هاست. ظریف هم چنین گفت که اروپا آماده حمایت از شرکت‌ها و هموارکردن مسیر تبادلات بانکی است و این پیام مهمی برای جامعه اقتصادی است که با اطمینان به آینده کار کنند.
 
به گفته وزیر امور خارجه ایران مهم این است که احساس اطمینان و اعتماد به آینده در جامعه جهانی و ایران به وجود بیاید و کارآفرینان ایرانی با اطمینان به آینده حرکت کنند. فضای نشست دیروز از انظر ظریف حاکی از این بود که اراده سیاسی برای این مسئله وجود دارد و این اراده با اقدامات بخش خصوصی و امید به آینده می‌تواند تقویت  شود و کسب و کار ایران را جذاب تر کند. با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی باید دید تنها مخاطب این اشاره وزیر امورخارجه بخش خصوصی است که خود بزرگترین منتفع از بهبود فضای کسب و کار است یا پای دیگرانی که در تسهیل فضای کسب وکار نقش موثری دارند هم به میان می آید؟