پتروشیمی ها نباید مقابل خریداران ارز قرار بگیرند
چشم انداز مثبت نسبت وضعیت شرکت های صادرکننده در بازار سرمایه به استقبال از سهام این شرکت ها منجر شده است. وضعیت شرکت های پتروشیمی از این منظر چگونه است؟
 
باتوجه به تصمیمی که اخیرا درباره تغییر نرخ خوراک گرفته شده، چشم انداز سود شرکت های پتروشیمی بهتر شده است. در ابتدای سال دولت اعلام کرد که خوراک پتروشیمی باید با ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت شود. این تصمیم، شرکت های پتروشیمی به ویژه آن هایی که خوراک مایع دریافت می کنند را شدیدا متضرر کرد و باعث افت این شرکت ها شد. طبیعی است که در چنین شرایطی چشم انداز مردم نسبت به آینده شرکت ها هم تغییر کند و این مسئله بر وضعیت خرید و فروش سهام شرکت ها در بورس هم اثر گذاشت. خوشبختانه در جلسه ای که دو سه هفته اخیر تشکیل شد، قرار شد ارزش خوراک پتروشیمی با ارز 3 هزار و 800 تومان محاسبه شود. این تصمیم حاشیه مناسبی برای سود پتروشیمی ها ایجاد کرد و سهام پتروشیمی ها هم در چنین شرایطی حتما با استقبال بیشتری رو به رو خواهد شد.
 
در ارتباط با سامانه نیما چطور فعالیت می کنید؟ به نظر شما این سامانه توانسته نقش موثری در زمینه مبادلات ارزی داخلی ایفا کند؟
 
شرکت های پتروشیمی ارز حاصل از صادرات را در اختیار سامانه نیما قرار می دهند و نرخ هم همان 4 هزار و 200 تومان است اما باید تمهیدی را در نظر گرفت که عرضه ارز حاصل از صادرات بدون شناسایی واردکننده و صادرکننده باشد. در بورس نمی دانید خریدار و فروشنده کیست و محصولی عرضه می شود. به نظر من در نیما هم باید چنین اتفاقی بیفتد یعنی بانک مرکزی مسئله را به گونه ای مدیریت کنید که دیگر صادرکننده دنبال متقاضی برای ارز حاصل از صادرات نباشد. درواقع ما باید ارز را به بانک مرکزی بدهیم و بانک مرکزی خودش کار توزیع را انجام دهد.
 
دولت با راه اندازی بازار ثانویه ارز موافقت کرده و ارز قرار است در این بازار با نرخ مورد توافق صادرکننده و خریدار به فروش برسد.
 
با نرخ توافقی ارز موافق هستم اما موافق نیستم که پتروشیمی ها در برابر خریدار ارز قرار بگیرند.