فشار بیشتر امریکا به بازار نفت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، عربستان سعودی برنامه دارد رکورد تولید نفت در جولای را بزند. اقدامی که به کاهش قیمت نفت کمک خواهد کرد. بعد از اینکه امریکا از برجام خارج شد، گفته می شود میزان عرضه نفت ایران با کاهش مواجه خواهد شد. این کاهش عرضه نفت ایران باعث کاهش عرضه جهانی و در نتیجه افزایش قیمت ها می شود. اما عربستان می خواهد این کاهش عرضه را جبران کند. بلومبرگ گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی تولید نفت در ماه آینده را تا حدود 10.8 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. این میزان تولید در ماه جولای، حتی فراتر از بیشترین حد تولید  10.72 میلیون بشکه ای در روز در نوامبر سال 2016 است.
 
خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان در نشست هفته گذشته اوپک گفته بود آنچه لازم است برای حفظ بازار و تعادل آن انجام می دهد و اولویت با مشتریان است.
 
عربستان سعودی، بزرگترین صادرکننده نفت جهان به اوپک گفته در ماه می 10.3 میلیون بشکه در روز تولید کرده است. اما گفته می شود سطح تولید واقعی در ماه جولای به تقاضا برای صادرات و مصرف داخلی بستگی دارد. بنابراین تولید می تواند بین 10.6 میلیون بشکه تا 11 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. اما میزان استفاده از نفت خام در فصل تابستان به دلیل تولید برق و خنک کردن هوا افزایش می یابد.
 
عربستان سعودی تحت فشار کاخ سفید تولید نفت را برای کاهش قیمت بالا برده است. دولت امریکا به متحدانش فشار آورده که تا چهارم نوامبر به خرید نفت ایران پایان دهند. با این اقدامات، حدود 2.5 میلیون بشکه نفت در هر روز از صادرات بازار کم می شود.
 
*گردش قیمت
 
انگیزه ترامپ برای فشار روی عربستان برای تولید نفت بیشتر روی گردش قیمت نفت در روز سه شنبه مشهود بود. بعد از اینکه عربستان خبر از افزایش تولید کرد، قیمت ها افت کرد.
 
اما قیمت West Texas Intermediate برای اولین بار در یک ماه به 70 دلار در هر بشکه افزایش یافت. قیمت آن 3.2 درصد رشد کرد.
 
ترامپ در اواسط ماه آوریل در توئیتی نوشته بود: قیمت نفت به طور مصنوعی بالاست و این پذیرفته نخواهد بود. او طی این مدت از افزایش قیمت ها و اوپک شکایت کرده بود.
 
نشست اوپک حاوی برآوردهای متناقض از وزیران بود. الفلیح می گوید افزایش کل تولید نفت اوپک و متحدانش –از جمله روسیه، عمان و قزاقستان- نزدیک به 1 میلیون بشکه در روز خواهد بود.
 
عربستان هفته گذشته قول داد که افزایش تولید ماه به ماه به ترتیب 100 هزار بشکه به جای 10 هزار بشکه باشد. عربستان گفت: 700 هزار بشکه در روز چیزی است که آنها می خواهند، اما ما یک میلیون بشکه در روز نیاز داریم.
 
داده های بلومبرگ جهش قابل توجهی در صادرات نفت عربستان را نشان می دهد. طبق این داده ها در 20 روز اول ماه، میزان حمل و نقل بشکه ها حدود 500 هزار بشکه در روز افزایش یافته که بالاتر از میانگین کل ماه می است.
 
اگر این رشد صادرات نفت عربستان پایدار باشد، این افزایش بالاترین تولید در بیش از یک دهه گذشته خواهد بود.
 
به گزارش اتاق تهران ، طبق گزارش بلومبرگ، آرامکو بخش تولید اضافی نفت را ذخیره سازی می کند. آرامکو مزارع مخازنی در داخل کشور دارد. علاوه بر این، این شرکت نفتی سه مکان استراتژیک در خارج از کشور از جمله، اوکیناوا در ژاپن، سیدی کریر در مصر و روتردام در هلند دارد. داده های ردیابی تناکر ها ماه ژوئن نشان می دهد که محموله های نفت عربستان به مصر می رود.