معامله توافقی ارز آزاد شد
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یک مقام مسئول در نظام بانکی، با تشریح جزئیات جلسه روز گذشته تیم اقتصادی دولت با حسن روحانی رئیس جمهور در خصوص تغییر در برخی سیاست های ارزی گفت: در جلسه ای که صبح روز گذشته تیم اقتصادی دولت با رئیس جمهور برگزار کرده، توانسته شخص وی را قانع کند که خرید و فروش توافقی ارز میان صادر کننده و وارد کننده عملیاتی شود.
 
وی افزود: مدتها بود تیم اقتصادی دولت بدنبال برقراری چنین شرایطی در معاملات ارزی کشور بود اما رئیس جمهور بنا بر دلایلی خواستار در نظر گرفتن تنها یک نرخ و آن هم ۴۲۰۰ تومان به ازای هر دلار شده بود و همین موضوع پذیرش طرح تیم اقتصادی که مورد تایید فعالان اقتصادی هم بود را برای حدود یک ماهی به تعویق انداخت.
 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: صبح روز گذشته تیم اقتصادی دولت بالاخره توانست رئیس جمهور را قانع کند که نرخ معاملاتی دلار برای صادر کنندگانی که ارز حاصل از صادرات آنها از شمول خرید و فروش در سامانه نیما خارج است همان ۴۲۰۰ تومان باشد و در مقابل، اظهارنامه صادراتی ارزش پیدا کند.
 
بر این اساس، این تصمیم مورد توافق با رئیس جمهور در جلسه دیروز قرار گرفته و البته ممکن است دولت برخی ضوابط را برای کنترل نرخ در نظر گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: البته برای تصمیم گیری نهایی تیم اقتصادی قرار شده بود جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور برگزار کنند که برخی شنیده ها حکایت از آن دارد که این جلسه در ساعات منتهی به شب گذشته برگزار شده است.
 
به گزارش مهر، پیش بینی ها حکایت از آن دارد که اتخاذ این تصمیم منجر به تخلیه بخشی از حباب بازار ارز شود و البته نیازهای خرد مردم هم پاسخ داده شود. البته گفته می‌شود که سقفی هم برای ارزش اظهارنامه‌های صادراتی در نظر گرفته شده که با احتساب نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی، نرخ نهایی این ارز فاصله زیادی با نرخ دولتی دلار نداشته باشد.