مشاغل امریکا در معرض خطر هستند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،تعرفه روی خودروسازان اروپایی به مشاغل خودروسازی امریکا ضربه می زند. حالا که امریکا اولین شلیک جنگ تجاری را پرتاب کرده است، کشورها هم واکنش های متقابلی انجام می دهند. اروپا در اقدامی تعرفه هایی مختلفی روی محصولات امریکایی وضع کرده و امریکا هم در حال حاضر خودروسازان اروپایی را هدف قرار داده است. به گفته کارشناسان این اقدام امریکا که می تواند به شرکت های خودروسازی و ده ها هزار شغل امریکایی ضربه بزند. سی ان ان مانی گزارشی در این باره منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، وزارت بازرگانی ایالات متحده در حال بررسی است که آیا تعرفه ها باید روی تمام اتومبیل های وارداتی و قطعات خودرو وجود داشته باشد یا خیر. اما دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا روز جمعه اعلام کرده که به طور خاص به واردات خودرو از اروپا می پردازد.
 
ترامپ در توئیتی نوشت: این تعرفه ها و موانع به این زودی ها برداشته و حذف نمی شود. ما 20 درصد تعرفه روی تمام خودروهایی که به ایالات متحده می آید و در اروپا ساخته شده، وضع کرده ایم.
 
اما خودروسازانی که بیشتر تحت تاثیر تعرفه ها قرار می گیرند، در حال حاضر بسیاری از خودروهای خود را در امریکا می سازند.
 
خودروسازان آلمانی مانند مرسدس، بی ام و و فولکس واگن همه در ایالات جنوبی کار می کنند و به طور مستقیم بیش از 20 هزار کارگر امریکایی برای آنها کار می کنند. شرکت ولوو در حال آغاز تولید در اولین کارخانه در کارولینای جنوبی است.
 
احتمالا خودروهایی که در داخل ایالات متحده ساخته می شود، تحت تاثیر این تعرفه ها قرار نخواهند گرفت. اما هنوز هم خودروهایی هستند که در اروپا ساخته و به امریکا صادر می شوند. بنابراین فروش این خودروها با تعرفه ها با آسیب رو به رو خواهد شد، چرا که مالیات 20 درصد باعث افزایش قیمت خودروها تا همین حدود می شود.
 
به گفته کارشناسان این تعرفه 20 درصد باعث گرانتر شدن خودروها و آسیب به فروش آنها می شود. در نهایت این ماجرا به معنی سرمایه گذاری کمتر در کارخانه های امریکا و همچنین در کارخانه های اروپایی است. از طرفی فروش پایین، مشاغل در نمایندگی ها را تحت تاثیر قرار می دهد. جایی که افراد بیشتری نسبت کارخانه ها استخدام می کند.
 
بزرگترین کارخانه بی ام او در جهان در کارولینای جنوبی سال گذشته 371 هزار خودرو تولید کرد. این کارخانه بیش از 70 درصد این تولیدات را به کشورهای دیگر صادر می کند. در مقابل بی ام و تنها 202 هزار خودرو از کارخانه اش در آلمان به امریکا صادر کرده است.
 
گروه بی ام و، بیش از یک ربع قرن است که یک شهروند متعهد در امریکا محسوب می شود. به گفته کارشناسان تجارت آزاد باعث شد تا بی ام و موفق شود.
 
بیشتر خودروهای وارداتی از اروپا به امریکا، جز خودروهای لوکس هستند. با اینکه فولکس واگن در چاتانوگا در ایالت تنسی کارخانه دارد، اما هنوز هم برخی از مدل هایش را از آلمان وارد می کند. فولکس واگن تمام برندهای لوکس از جمله آئودی، پورش، بنتلی و بوگاتی را از آلمان به امریکا وارد می کند.
 
شرکت فیات هم خودروهای مختلفی را به امریکا وارد می کند که نسبت پایینی به میزان فروش در امریکا دارد.