بررسی رفتار صنایع بورسی در بهار۹۷
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بهار 97، با طراوت و تازگی خاصی برای بورس تهران به پایان رسید و  سه ماهه ابتدایی سال، به عنوان برگ زرین کتاب تاریخ بازار سرمایه ثبت شد. در این مدت، بورس تهران توانست برای نخستین بار به شاخص کل 6 رقمی دست یابد، موضوعی که در طول سال ها فعالیت این بازار بی سابقه بود.
 
 پرونده سه ماه فعالیت بورس تهران در روز چهارشنبه در حالی بسته شد که این بازار توانست به مدد چرخش در نیمه دوم خرداد بازدهی بیش از 13 درصد را به ثبت برساند. بازار سهام همچنین در این مدت توانست با کانال شکنی های متعدد به کانال 109 هزار واحد وارد شود. ارزش معاملات بازار سهام نیز در این مدت توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند و به بیشترین رقم از روزهای ابتدایی سال 94 برسذ.
 
طی سه ماه اخیر تحولات زیادی در زمینه سیاسی – اقتصادی، بورس را تحت تاثیر قرار داد. تحولاتی که هرکدام به نوع خود سیطره ابهامات را در بازار افزایش داده بود. با این وجود در نهایت این بورس تهران بود که با عبور پرقدرت از تمام این ریسک ها و کاهش ابهامات توانست روزهای دلنشین  سرمایه گذاری را برای بازیگران این بازار رقم بزند.
 
بی اعتنایی بورس به خروج آمریکا از برجام
 
یکی از موضوعات بسیار مهم سه ماهه نخست سال برای اقتصاد ایران و بازار سرمایه، در خصوص توافق هسته ای و اظهارات ترامپ در این مورد بود.
 
 بیش از یک دهه است که موضوع توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5  در صدر خبرهای سیاسی – اقتصادی کشور قرار دارد. کش و قوس های فراوان در این زمینه و برگزاری نشست های متعدد میان کشورهای خارجی و ایران سرانجام منجر به حصول توافق و امضای برجام شد. با این وجود، پس از روی کار آمدن رییس جمهور جمهوری خواه آمریکا و تهدید های مکرر وی در خصوص خروج آمریکا از این توافق بار دیگر ابهامات بسیاری اذهان عمومی را فرا گرفت.
 
در همین زمینه بورس که سال جدید را با حرکتی صعودی آغاز کرده بود، تحت تاثیر ابهام در خصوص سرانجام برجام، وارد فاز انتظاری شد و با حرکتی آرام نخستین ماه سال را به پایان رساند. با این حال، دونالد ترامپ در اوایل اردیبهشت تصمیم آمریکا مبنی بر خروج برجام را اعلام کرد. در حالی که بسیاری پیش بینی افت شاخص را در آن دوره داشتند؛ اما بورس تهران شاهد آغاز دور جدیدی از فعالیت سهام داران شد. بعد از اعلام خبر خروج ایالات متحده از برجام، حمایت دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی از این معاهده باعث شد سهامداران در فضای مثبت به فعالیت خود ادامه دهند و کمترین اعتنایی به این موضوع نداشته باشند.
 
ترمز رشد نرخ ارز توسط دولت کشیده شد
 
اما دیگر موضوع مهم اقتصادی کشور طی مدت مزبور در خصوص روند صعودی نرخ دلار در بازار داخلی بود. دلار که در فروردین ماه به محدوده قیمتی 6 هزار تومان رسیده بود، دولت را برآن داشت تا نرخ 4 هزار و 200 تومان را به عنوان رقم واحد اعلام کند.
 
افزایش نرخ دلار از ماه های پایانی سال 95، برای شرکت های صادرات محور بورسی با افزایش درآمد همراه بود. با این وجود، با اعلام تک نرخی شدن ارز از سوی دولت، بار دیگر این ابهام به وجود آمد که سیاست تعیین نرخ ارز این شرکت ها به چه نحوی مشخص می شود.
 
به عنوان مثال، شاخص گروه پتروشیمی در یکماه اردیبهشت روند کم نوسان را تجربه کرد. با توجه به اینکه عموما اثرپذیری قابل توجه این صنعت از سیاست ارزی است و یکی از اهرم های مهم سودآوری شرکت های پتروشیمی در نحوه قیمت گذاری خوراک بنگاه های این صنعت مشخص می شود، انتظار در تعیین سیاست های جدید باعث شد در آن زمان سهامداران با احتیاط بیشتری در بازار رفتار کنند.
 
با این وجود در هفته های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت با انتشار بخشنامه ای اعلام کرد که واحد های صادرکننده مجازهستند با استفاده از مکانیسم واریزنامه، ارز صادراتی خود را به متقاصیان واردات که موفق به دریافت ارز به نرخ رسمی نشده اند، به قبمت توافقی واگذار کنند. از سوی دیگر، خبر تصویب محاسبه نرخ خوراک تولیدکنندگان پتروشیمی با دلار ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی در همان روزها نیز معاملات این صنعت بورسی را داغ کرد. در نهایت با تدبیر دولت در خصوص این شرکت ها ، تمامی ابهامات برطرف شد و تعدد حضور سهامداران در سمت تقاضا به خوبی محسوس بود.
 
رکوردهای تاریخی، با کانال شکنی های متعدد
 
بر اساس آمارها بورس تهران در سه ماهه ابتدایی سال بازدهی بیش از 13 درصد را به ثبت رسانده است که عمده این رشد در روزهای پایانی خرداد به ثبت رسیده است.
 
همانطور که گفته شد بورس سال جدید را با روندی صعودی آغاز کرد، اما در ادامه تحت تاثیر تحولات برجام و سیاست های جدید ارزی با آرامش بیشتری به فعالیت خود ادامه داد.
 
اما با اظهار نظر ترامپ در خصوص برجام و تا حدودی شفاف شدن فضای ارزی کشور، آنچه به وضوح مشاهده شد افزایش تقاضای سهام از سوی بازیگران بازار بود. رشد شاخص در اواسط اردیبهشت ماه در حالی صورت گرفت که عمده تقاضای سهامداران در نمادهای کوچک مشاهده شد. گواه این نکته نیز بازده مثبت شاخص هم وزن در دومین ماه سال بود.
 
برهمین اساس، شاخص هم وزن توانست با رشدی بیش از 4 درصد به کار خود خاتمه دهد. تقاضای خرید آن دوره که عمدتا از سوی سهامداران عمده آغاز و به سهامداران خرد سرایت کرد ، فضای بورس تهران با چرخش قابل ملاحظه ای همراه کرد و زمینه ساز تحولات چشمگیر خردادماه بورس شد.
 
شاخص کل که در آخرین روز اردیبهشت در میانه های کانال 95 هزار واحدی به کار خود پایان داده بود، در نخستین روزهای خرداد نیز با نوسان های محدود به کار خود ادامه داد.
 
به طور سنتی ، شروع خرداد با افزایش ترافیک برگزاری مجامع شرکت ها همراه می شود. از این روز بازیگران بازار طی این مدت استراتژی خرید خود را با نتایج این مجامع تخمین می زنند و این موضوع یکی از دلایل روند آرام بازار در هفته های اول خرداد بود.
 
اما این روند دوام چندانی نداشت و بورس تهران تحت تاثیر تحولات اقتصاد کلان در حوزه ارز و سکه و همچنین روند بازارهای جهانی توانست با گشایش های بسیاری همراه باشد.
 
در روز 23 خرداد نماگر بورس تهران توانست، با جهش بی سابقه 2هزار و 768 واحدی، سه کانال شکنی متوالی در یک روز داشته باشد. شاخص بورس در آن روز توانست به رقم 99 هزار و 146 واحد  برسد و رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت برساند. اما این پایان ماجرا نبود و در روز های بعد نیز این رکوردشکنی ها ادامه داشت. تا جایی که طی 6 روز معاملاتی همراه با 10 کانال شکنی، بازدهی بورس به بیش از 10 درصد رسید . به این ترتیب نماگر شاخص در آخرین روز فصل بهار در کانال 108هزار و 872 واحدی آرام گرفت و بدین ترتیب فصل طلایی بازار سرمایه رقم خورد.
 
رونق خیره کننده ارزش معاملات
 
در اولین ماه سال جاری و طی 15 روزمعاملاتی، در مجموع حدود 10 میلیارد و500 میلیون سهم به ارزش تقریبی 1500 میلیارد تومان معامله شد. بر همین اساس متوسط ارزش معاملات در این مدت به حدود 98 میلیارد تومان رسید.
 
اما اردیبهشت همراه با رشد نسبی این مولفه ها همراه بود. بطوریکه طی 22 روز معاملاتی حدود 15 میلیارد و 345 میلیون سهم به ارزش تقریبی 3245 میلیارد تومان داد و ستد شد. همچنین میانگین ارزش معاملات طی این ماه با رشد حدود 15 درصدی نسبت به ماه قبل به محدوده 110 میلیارد تومان رسید.
 
اما این ارقام در خرداد ماه تحت تاثیر تقاضای قابل توجه خرید سهام سهامداران با رشد بسیار زیادی همراه شد. بررسی تغییر مالکیت سهامداران در این ماه حاکی از دست به دست شدن عمده سهم ها از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی بود. تزریق نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران خرد که به زعم بسیاری از کارشناسان از بازارهای دیگر (ارز و سکه) صورت گرفته بود، باعث شد رکورد شکنی های قابل توجهی نیز در این زمینه به ثبت برسد.
 
با توجه به اینکه طی چندماه اخیر میانگین ارزش معاملات حدود 200 میلیارد تومان بود، در نیمه دوم خردادماه وتحت تاثیر روند پرشتاب بورس تهران میانگین ارزش معاملات به محدوده 600 میلیارد تومان رسید. در همین راستا در آخرین روز معاملاتی خردادماه ارزش معاملات به 670 میلیارد تومان رسید که این رقم نسبت به میانگین یکسال قبل با رشد 298 درصدی همراه بود.
 
آمارها حاکی از آن است که طی سه ماه نخست سال، صنایع محصولات چوب با 70 درصد رشد، استخراج کانه فلزی وفلزات اساسی با رشد تقریبی 50 درصدی در صدر صنایع پیشتاز بورسی قرار داشته اند.
 
این آمار همچنین نشان میدهد ارزش سهام سه صنعت فلزات اساسی، استخراج کانی های فلزی و محصولات شیمیایی حدود 36 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. طی این مدت بیشترین رشد مربوط به گروه فلزات اساسی بوده که تقریبا 20 هزار میلیارد تومان به ارزش آن اضافه شده است.