۱۰۰ شرکت اروپایی در راه ایران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،«به زودی ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف ایرانی می‌شوند»؛ این بخشی از گفته هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است. 
علی‌‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای شرکت در نشست «اسلو فروم» به نروژ سفر کرده است. این اولین سفر اروپایی صالحی بعد از خروج آمریکا از برجام است. او در این سفر از برجام، اهمیت آن  و لزوم پایبندی اروپا به برجام گفت؛ اما از خروج شتابزده برخی از شرکت‎های اروپایی از ایران گله کرد و اقدام اروپا را برای بازدارندگی این مسئله کافی ندانست. رئیس سازمان انرژی اتمی در این دیدار گفت: «اروپا تاکنون گام‌های خوبی در جهت حفظ برجام برداشته اما در شرایط کنونی باید بر نتایج عملی سیاست‌های اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز کند.»
صالحی در این ملاقات با تأکید بر اهمیت درک چندصدایی در جمهوری اسلامی ایران، توافق برجام را موضوعی جدی در مباحث سیاسی کشور عنوان و بر رفع انتظارات از این توافق تأکید کرد.
 
او افزود: «برای حفظ برجام نیازمند برآورده شدن انتظارات و نیازها و رفع عملی و دائمی تحریم‌های ظالمانه هستیم و امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم‌ها به هیچ عنوان مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود.»
 
اشمید هم در این دیدار گفت: « اروپا مصمم‌تر از همیشه در صدد حفظ برجام خواهد بود و با ایجاد مکانیزم‌های ویژه جهت رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.» او به ابتکار «گفتمان سیاسی صنایع» که دربرگیرنده مذاکرات تجاری شرکت‌های کوچک و متوسط در سطح اتحادیه اروپا با ایران است، اشاره کرد و گفت که قرار است به زودی ۱۰۰ شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف‌های ایرانی شوند و با توجه به این که بیش از ۶۰ درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند.
 
 اشمید امیدوار است چارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا به وجود آید. او درباره سازوکارهای مالی و بانکی مورد نیاز نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران دانست.
 
قبلا فدریکا موگرینی گفته بود «اجرای توافق در هر دو زمینه تعهدات هسته‌ای و اقتصادی باید ادامه یابد چراکه بخش ضروری دیگر این توافق رفع تحریم‌ها و فرصت‌هایی است که این توافق برای عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجارت با ایران فراهم می‌کند.» در واقع اتحادیه اروپا به‌حفظ برجام تلاش می‌کند؛ اتحادیه اروپا به دنبال تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در هیجدهم اردیبهشت‌ماه، گام‌هایی را برای حفاظت از فعالیت شرکت‌هایش در ایران برداشته است. برای همین تصمیم گرفته تا بار دیگر قوانین مرتبط با تجارت با ایران را به‌روزرسانی کند. در وب‌سایت اروپایی «نیویوروپ» آمده است: اتحادیه اروپا با به‌روزرسانی «قانون انسداد» و «مجوز وام خارجی»، سرمایه‌گذاری شرکت‌هایش را در ایران حفظ می‌کند. قوانینی که شاید در ادامه فعالیت شرکت‌های کوچک و متوسط با ایران تاثیرگذار باشد؛ اگرچه شرکت‌های بزرگ و چندملیتی خروج از ایران را به ادامه راه ترجیح می‌دهند.