تطبیق قیمت سهام با تحولات بازار ارز
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،شاخص کل بازار سرمایه ایران از روز چهارشنبه هفته گذشته روند پرشتاب صعودی را آغاز کرد و طی سه روز 8157 واحد رشد کرد و از 96هزار و 376 واحد به 104هزار و 533 واحد رسید و روی قله تاریخی ایستاد.
 
کارشناسان معتقدند این رشد ناشی از منطبق‌سازی قیمت سهام با تحولات اخیر قیمت ارز است که عملاً ارزش جایگزینی شرکت‌ها را افزایش داده است.
 
در این فرایند، بخش عمده رشد شاخص کل بازار سرمایه مرهون معاملات مثبت در نمادهای بزرگ بازار بوده که اثرگذاری قابل‌توجهی بر شاخص کل دارند.
 
گفتنی است در معاملات امروز بازار سرمایه، تعداد سهامی که در قیمت منفی معامله می‌شدند یا با ریزش صف خرید مواجه بودند به نسبت به دوجلسه معاملات اخیر افزایش یافته بود؛ اتفاقی که می‌تواند به معنای اتمام رشد موقتی بازار و بازگشت بازار سرمایه به روند عادی معاملات باشد.
 
از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز این رشد بازار سرمایه را موقتی می‌دانند و می‌گویند جدای از اینکه رشد فعلی همه‌گیر نیست، ادامه‌دار نیز نخواهد بود ازاین‌رو ورود عجولانه سرمایه‌گذاران به بازار می‌تواند منجر به زیان آنها شود.
 
روح‌الله حسینی مقدم، معاون شرکت بورس تهران نیز می‌گوید: با رشد شاخص کل بازار سرمایه در چند روز اخیر، سؤالات زیادی درباره ورود مستقیم مردم به بازار سرمایه مطرح می‌شود اما جواب این سؤالات قاطعانه منفی است چراکه بورس یک بازار کاملاً حرفه‌ای است و ورود مستقیم افراد غیرحرفه‌ای به این بازار توصیه نمی‌شود.
 
معاون شرکت بورس، ورود سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پذیرفته شده در بورس را بهترین مسیر برای ورود مردم عادی به بازار سرمایه عنوان می‌کند.
 
به گفته حسینی مقدم، مدیریت حرفه‌ای صندوق‌ها و خریدوفروش به‌موقع آنها می‌تواند سود خوبی به همراه بیاورد و سرمایه‌گذاران آنها نیز منتفع شوند درحالی‌که بخش زیادی از افراد غیرحرفه‌ای حاضر در بورس لزوماً سود نمی‌کنند.