کسب و کارهای امریکایی از جنگ تجاری ضربه می بینند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کسب و کارهای امریکایی از جنگ تجاری با چین رنج می برند. تعرفه های دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا روی کالاهای چینی برای کمک به شرکت های امریکایی در نظر گرفته شده است که توسط سیاست های صنعتی پکن آسیب دیده اند.
 
اما حداقل در کوتاه مدت، بسیاری از کسب و کارهای امریکایی هم ممکن است دچار مشکل شوند. معامله ها و قراردادها در برزخ قرار دارند. شرکت ها می گویند، منابع ضروری که برای تولید محصولاتشان نیاز دارند، می تواند قیمت ها را افزایش دهد. شرکت های چندملیتی هم درباره توانایی آینده خود برای کسب و کار در چین به عنوان یک بازار عظیم نگران هستند.
 
روز جمعه، دولت ترامپ اعلام کرد می خواهند 25 درصد تعرفه در 50 میلیارد دلار صادرات محصولات چینی اعمال کند. چین بلافاصله جواب داد و گفت ایالات متحده «جنگ تجاری را آغاز کرده است».
 
تعرفه های ترامپ که دولت امریکا می گوید برای مجازات سرقت مالکیت معنوی اعمال خواهد شد در دو مرحله تصویب می شود. تعرفه ها روی بیش از 800 محصول صادراتی، با حدود 34 میلیارد دلار ارزش از 6 ژوئیه آغاز می شود. تعرفه ها برای حدود 280 کالای دیگر یا بیشتر هم در یک دوره با اظهارنظرهای مختلف بعدا اجرا خواهد شد.
 
چین گفته است تعرفه های مقابله ای برای کالاهای امریکا با ارزش 34 میلیارد دلار اعمال خواهد کرد، از جمله محصولات کشاورزی، اتومبیل و غذاهای دریایی که آن هم از تاریخ 6 ژوئیه اجرا خواهند شد.
 
این اعلامیه بلافاصله برای کسب و کارها و گروه های صنعتی ارسال شد. به این ترتیب اقلام زیادی از شرکت های قطعه سازی کوچک و چیپمارکر ها تا غول های هواپیماسازی مانند بوئینگ را تحت تاثیر قرار می دهد.
 

 

 

*شرکت های سازنده میکروچیپ ها ضربه می بینند

انجمن صنایع نیمه هادی که نماینده اصلی چیپمارکرهای امریکایی از جمله اینتل و کوالکام است، درباره تعرفه هایی که دولت امریکا روی تراشه های کامپیوتری که از چین وارد می شود، هشدار داد.  

شرکت های امریکایی معمولا تراشه های تولید شده را برای مونتاژ، آزمایش و بسته بندی به چین می فرستند. آنها بعدا زمانی که قرار است این تراشه به امریکا برگردد با تعرفه های دولت مواجه خواهند شد.

 

*اخطار به شرکت های چندملیتی

شرکت های چندملیتی که اقدامات زیادی در چین انجام می دهند هم می توانند در این جنگ تجاری گرفتار شوند. روز جمعه سهام بوئینگ یک درصد و سهام کاترپیلار 2 درصد کاهش یافت.

بوئینگ، بزرگترین صادرکننده امریکا است و چین برای او یک بازار حیاتی محسوب می شود. آنها انتظار داشتند چین در طور 20 سال آینده نزدیک به 1.1 تریلیون دلار هزینه کند و بیش از 7200 هواپیماهای جدید بخرد.

اما چین پیش از این تهدید کرده بود که اگر امریکا از معامله ها خارج شود و جنگ تجاری به راه بیاندازد، به جای بوئینگ، از ایرباس هواپیماهای مورد نظرش را خریداری می کند.

کاخ سفید گفته است تا 30 ژوئن محدودیت های سرمایه گذاری چین در ایالات متحده را اعلام خواهد کرد. تاکنون جزییات کمی عنوان شده است، اما شرکت های امریکایی با تغییر در سیستم سرمایه گذاری ایالات متحده می توانند سرمایه گذاری خارجی را قطع کنند.