مهمترین اقدامات مرکز مدیریت بدهی ها و دارایی های مالی عمومی تشریح شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،  با توجه به ذکر موارد خلاف واقع در برنامه صبحگاهی "پیک بامدادی" دوشنبه مورخ بیست و یکم خرداد ماه از شبکه رادیو ایران، در خصوص انتقال مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی از وزارت اموراقتصادی و دارایی به سازمان برنامه و بودجه کشور، جهت رفع ابهام و تنویر افکار عمومی، اقدامات وزارت اموراقتصادی و دارایی در ساماندهی بدهی‌های دولت را در ادامه می خوانیم:
 الف- مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی بر اساس حکم ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال 1394 در وزارت اموراقتصادی و دارایی تشکیل و انجام وظایف و ماموریت‌‎های مهمی را در راستای مدیریت مالی و مدیریت بدهی بخش عمومی بر عهده دارد. این مرکز کماکان در وزارت اموراقتصادی و دارایی و تحت مسوولیت خزانه داری کل کشور به فعالیت مشغول است. بخشی از مهمترین اقدامات و وظایفی که از زمان تاسیس توسط مرکز یاد شده انجام و مورد پیگیری قرار گرفته است به شرح ذیل اعلام می‌شود:
 1- طراحی و رونمایی از سامانه مدیریت اطلاعات بدهی‌ها و مطالبات دولت (سماد) و تهیه دوازده فقره گزارش جامع بدهی‌‌ها و مطالبات دولت و شرکت‌های دولتی به ترتیب برای دوره‌های منتهی 30. 8. 1394، 29. 12. 1394 (سه ماهه چهارم)، 31. 3. 1395، 31. 6. 1395، 29. 12. 1394 (نهایی/سالانه)، 30. 9. 1395، 30. 12. 1395 (سه ماهه چهارم)، 31. 3. 1396، 29. 12. 1395 (نهایی/سالانه)،31. 6. 1396، 30. 9. 1396 و 29. 12. 1396 به همراه لــوح‌های فشرده مربوط براساس ترتیبات مقرر در ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن به تفکیک اشخاص طلبکار و بدهکار. اضافه می‌نماید با طراحی داشبورد سامانه فوق‌الذکر، اطلاعات لحظه‌ای بدهی‌ها و مطالبات دولت و شرکت‌های دولتی بصورت برخط در بستر شبکه دولت در دسترس می‌باشد.
 2- اهتمام جدی برای توسعه بازار بدهی با ایجاد تنوع در ابزارهای تامین مالی و انتشار مبلغ 91.600 میلیارد تومان انواع اوراق بهادار اسلامی اعم از اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک مرابحه، اوراق سلف موازی و اوراق منفعت در طی سنوات 1394 لغایت 1396، اضافه می‌نماید انتشار 17.000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی درسه ماهه اول سالجاری نیز در دست اقدام است.
 3- ایجاد انتظام در بازپرداخت بدهی‌های ناشی از انتشار اوراق بهادار اسلامی به عنوان بدهی‌های ممتاز دولت به مبلغ 37.500 میلیارد تومان برای دوره زمانی منتهی به سه ماهه اول سالجاری و تنظیم تقویم تسویه حساب تا سررسید تمامی بدهی‌های ممتازه و پیگیری برای تامین و پرداخت مبالغ مذکور.
 4- صدور مبلغ 14.800 میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه برای تهاتر بدهی‌های دولت با مطالبات دولت در طی سالهای 1395 و 1396. اضافه می‌نماید در سالجاری صدور مبلغ 102.000 میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه نوع اول و دوم، توسط مرکز یاد شده در دست اقدام است.
 5- عمل به تکالیف مربوط به تنظیم روابط مالی دولت، تسویه و اعمال حساب آن براساس حکم ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، نیز بر عهده مرکز یاد شده می‌باشد.
 6- تعیین تکلیف مبلغ 20.600 میلیارد تومان از بدهی‌های شرکت‌های دولتی در اجرای احکام بند (پ) ماده (2) و ماده (6) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور.
 7- با توجه به عدم وجود سابقه نظری و تجربی کافی درخصوص مدیریت بدهی در کشور، انجام مطالعات تطبیقی مبتنی بر تجربیات و توصیه‌های مراجع بین‌المللی همواره مورد پیگیری مرکز یاد شده قرار داشته و نتیجه بخشی از مطالعات در قالب کتاب مدیریت بدهی‌های بخش عمومی توسط سازمان حسابرسی (به عنوان ناشر تخصصی متون مالی در کشور) منشر شده است.
 ب- علاوه بر موارد فوق‌الذکر، مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی در وزارت اموراقتصادی و دارایی، به عنوان مجری پروژه توسعه و استقرار نظام جامع مدیریت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت (از پروژه‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی)، موضوعات مهمی چون طراحی سامانه جامع اوراق بهادار اسلامی و اوراق تسویه خزانه، رتبه بندی اعتباری دولت، امکان سنجی و تامین زیرساختهای لازم برای انتشار اوراق مالی بین المللی، فرهنگ سازی و افزایش اقبال و اعتماد عمومی به اوراق بهادار اسلامی و تعمیق بازار بدهی، تدوین لایحه مدیریت بدهی بخش عمومی، تحلیل پایداری بدهی و تدوین استراتژی مدیریت بدهی در کشور را مورد پیگیری و اقدام قرار داده است.
 ج- همانطورکه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز درج شده است، اطلاعات بدهی‌ها پس از جمع‌آوری، مسجل و قطعی شدن در وزرات اموراقتصادی و دارایی به امورپایش تعهدات و تجهیز منابع سازمان مذکور، ارسال می‌شود، تا سازوکارهای بودجه‌های سنواتی برای بازپرداخت دیون و بدهی‌ها اندیشیده شود، لذا وظایف و مسولیت‌‌های تعریف شده برای واحدهای سازمانی تشکیل شده در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای هم‌افزایی و تکمیل، طراحی و اجرا شده است.
 به گزارش شادا،  در پایان انتظار می‌رود در موارد آتی، قبل از ذکر مطالب مرتبط با وظایف و مسوولیتهای این وزارتخانه، اطلاعات دقیق و صحیح از منابع معتبر اخذ و سپس نسبت به اطلاع‌رسانی اقدام شود.