ایستانیوز: در پی ایجاد برخی شبهات رسانه ای در روزهای اخیر، مهمترین اقدامات مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی از بدو تشکیل این مرکز در سال ۱۳۹۴ تاکنون منتشر شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با توجه به ذکر موارد خلاف واقع در برنامه صبحگاهی "پیک بامدادی" دوشنبه مورخ بیست و یکم خرداد ماه از شبکه رادیو ایران، در خصوص انتقال مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی از وزارت اموراقتصادی و دارایی به سازمان برنامه و بودجه کشور، جهت رفع ابهام و تنویر افکار عمومی، اقدامات وزارت اموراقتصادی و دارایی در ساماندهی بدهیهای دولت را در ادامه می خوانیم:
الف- مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی بر اساس حکم ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور در سال 1394 در وزارت اموراقتصادی و دارایی تشکیل و انجام وظایف و ماموریتهای مهمی را در راستای مدیریت مالی و مدیریت بدهی بخش عمومی بر عهده دارد. این مرکز کماکان در وزارت اموراقتصادی و دارایی و تحت مسوولیت خزانه داری کل کشور به فعالیت مشغول است. بخشی از مهمترین اقدامات و وظایفی که از زمان تاسیس توسط مرکز یاد شده انجام و مورد پیگیری قرار گرفته است به شرح ذیل اعلام میشود:
1- طراحی و رونمایی از سامانه مدیریت اطلاعات بدهیها و مطالبات دولت (سماد) و تهیه دوازده فقره گزارش جامع بدهیها و مطالبات دولت و شرکتهای دولتی به ترتیب برای دورههای منتهی 30. 8. 1394، 29. 12. 1394 (سه ماهه چهارم)، 31. 3. 1395، 31. 6. 1395، 29. 12. 1394 (نهایی/سالانه)، 30. 9. 1395، 30. 12. 1395 (سه ماهه چهارم)، 31. 3. 1396، 29. 12. 1395 (نهایی/سالانه)،31. 6. 1396، 30. 9. 1396 و 29. 12. 1396 به همراه لــوحهای فشرده مربوط براساس ترتیبات مقرر در ماده (1) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن به تفکیک اشخاص طلبکار و بدهکار. اضافه مینماید با طراحی داشبورد سامانه فوقالذکر، اطلاعات لحظهای بدهیها و مطالبات دولت و شرکتهای دولتی بصورت برخط در بستر شبکه دولت در دسترس میباشد.
2- اهتمام جدی برای توسعه بازار بدهی با ایجاد تنوع در ابزارهای تامین مالی و انتشار مبلغ 91.600 میلیارد تومان انواع اوراق بهادار اسلامی اعم از اسناد خزانه اسلامی، اوراق مشارکت، صکوک اجاره، صکوک مرابحه، اوراق سلف موازی و اوراق منفعت در طی سنوات 1394 لغایت 1396، اضافه مینماید انتشار 17.000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی درسه ماهه اول سالجاری نیز در دست اقدام است.
3- ایجاد انتظام در بازپرداخت بدهیهای ناشی از انتشار اوراق بهادار اسلامی به عنوان بدهیهای ممتاز دولت به مبلغ 37.500 میلیارد تومان برای دوره زمانی منتهی به سه ماهه اول سالجاری و تنظیم تقویم تسویه حساب تا سررسید تمامی بدهیهای ممتازه و پیگیری برای تامین و پرداخت مبالغ مذکور.
4- صدور مبلغ 14.800 میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه برای تهاتر بدهیهای دولت با مطالبات دولت در طی سالهای 1395 و 1396. اضافه مینماید در سالجاری صدور مبلغ 102.000 میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه نوع اول و دوم، توسط مرکز یاد شده در دست اقدام است.
5- عمل به تکالیف مربوط به تنظیم روابط مالی دولت، تسویه و اعمال حساب آن براساس حکم ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، نیز بر عهده مرکز یاد شده میباشد.
6- تعیین تکلیف مبلغ 20.600 میلیارد تومان از بدهیهای شرکتهای دولتی در اجرای احکام بند (پ) ماده (2) و ماده (6) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور.
7- با توجه به عدم وجود سابقه نظری و تجربی کافی درخصوص مدیریت بدهی در کشور، انجام مطالعات تطبیقی مبتنی بر تجربیات و توصیههای مراجع بینالمللی همواره مورد پیگیری مرکز یاد شده قرار داشته و نتیجه بخشی از مطالعات در قالب کتاب مدیریت بدهیهای بخش عمومی توسط سازمان حسابرسی (به عنوان ناشر تخصصی متون مالی در کشور) منشر شده است.
ب- علاوه بر موارد فوقالذکر، مرکز مدیریت بدهیها و داراییهای مالی عمومی در وزارت اموراقتصادی و دارایی، به عنوان مجری پروژه توسعه و استقرار نظام جامع مدیریت بدهیها و تعهدات عمومی دولت (از پروژههای اولویت دار اقتصاد مقاومتی)، موضوعات مهمی چون طراحی سامانه جامع اوراق بهادار اسلامی و اوراق تسویه خزانه، رتبه بندی اعتباری دولت، امکان سنجی و تامین زیرساختهای لازم برای انتشار اوراق مالی بین المللی، فرهنگ سازی و افزایش اقبال و اعتماد عمومی به اوراق بهادار اسلامی و تعمیق بازار بدهی، تدوین لایحه مدیریت بدهی بخش عمومی، تحلیل پایداری بدهی و تدوین استراتژی مدیریت بدهی در کشور را مورد پیگیری و اقدام قرار داده است.
ج- همانطورکه در پایگاه اطلاع رسانی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز درج شده است، اطلاعات بدهیها پس از جمعآوری، مسجل و قطعی شدن در وزرات اموراقتصادی و دارایی به امورپایش تعهدات و تجهیز منابع سازمان مذکور، ارسال میشود، تا سازوکارهای بودجههای سنواتی برای بازپرداخت دیون و بدهیها اندیشیده شود، لذا وظایف و مسولیتهای تعریف شده برای واحدهای سازمانی تشکیل شده در وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای همافزایی و تکمیل، طراحی و اجرا شده است.
به گزارش شادا، در پایان انتظار میرود در موارد آتی، قبل از ذکر مطالب مرتبط با وظایف و مسوولیتهای این وزارتخانه، اطلاعات دقیق و صحیح از منابع معتبر اخذ و سپس نسبت به اطلاعرسانی اقدام شود.