کدام کشورهابا تعرفه های امریکا مقابله می کنند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا بارها اعتراض خودش را درباره تعرفه های کانادا روی محصولات لبنی امریکا اعلام کرده است. او روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: چند روز پیش به من گفتند کانادا تعرفه های محصولات لبنی امریکا را به 295 درصد افزایش داده است. این تعرفه ها برای مردم ما، کارگران، کشاورزان و شرکت های ما ناعادلانه است. سی ان ان مانی گزارشی درباره زورآزمایی کانادا و امریکا در تعرفه ها و عوارض گمرکی منتشر کرده است. طبق این گزارش، هر دو کشور تعرفه هایی برای محصولات هم در نظر گرفته اند که برای مردمشان احتمالا مشکل آفرین خواهد بود.
 
طبق این گزارش، ترامپ در حالی که از عوارض گمرکی کانادا ناراحت است اما درباره مازاد تجارت محصولات کشاورزی با کانادا صحبتی به میان نیاورد. طبق اعلام سازمان تجارت جهانی، کانادا تلاش می کند از کشاورزان خود حمایت کند و به همین دلیل هم عوارض گمرکی 249 درصدی برای محصولات لبنی که به کشورش وارد می شود اعمال می کند.
 
اما اقتصاددانان و کارشناسان تجارت می گویند، اعتراض ترامپ به دو دلیل قابل دفاع نیست: تعرفه های کانادا خیلی هم غیرمعمول نیست و ترامپ هم شانس خود را برای کم کردن تعرفه ها از دست داده است.
 
در این گزارش یکسری حقایق تجاری آورده شده است:
 
*پیمان تجاری اقیانوس آرام یا شراکت ترنس-پسیفیک با تعرفه های لبنی مقابله می کرد
 
ترامپ کاری کرد که امریکا از پیمان تجاری اقیانوس آرام خارج شود. اما کانادا این شراکت را با ده کشور دیگر از جمله ژاپن، استرالیا و مکزیک ادامه داد. این معامله به امضاکنندگان اجازه می دهد که در دو دهه آینده صادرات محصولات لبنی به کانادا را افزایش دهند، البته این افزایش با تعرفه صفر است که شامل شیر، کرم، کره، پنیر و بستنی و محصولات دیگر می شود.
 
کارشناسان معتقدند امریکا می توانست از این مزایا استفاده کند، البته اگر تصمیم به گروه از TPP نمی گرفت.
 
یکی دیگر از قراردادهای تجارت آزاد بازار پنیر کاناداست که به روی اتحادیه اروپا باز شده است. تا سال 2022، مقدار پنیر بدون تعرفه ای که مجاز است به کانادا صادر شود به 16 میلیون کیلو می رسد که معادل وزن 78 مجسمه آزادی است.
 
*کانادا استثنا نیست
 
کانادا صنعت دامداری کوچک خود را با تنطیم سطح تولید داخلی و محدود کردن واردات از طریق تعرفه ها حمایت می کند. این اقدام را هم همه کشورها انجام می دهند. بسیاری از کشورها سیاست ها و موانع تجاری طراحی می کنند تا بتوانند از بخش کشاورزی خود محافظت کنند.
 
به گفته کارشناسان، رویکرد کانادا برای مدیریت عرضه در صنعت شیر، غیرمعمول و استثنا نیست. کشاورزی به طور معمول مشکل ترین مساله در تجارت بین المللی است.
 
حتی امریکا که نسبت به تعرفه های محصولات لبنی کانادا معترض است، همه نوع حمایتی از صنعت کشاورزی خود انجام می دهد. به گفته سازمان تجارت جهانی، ایالات متحده تعرفه 350 درصد برای محصولات تنباکو و تعرفه 132 درصدی برای انواع بادام زمینی اعمال کرده است.
 
طبق گزارش سازمان تجارت جهانی، امریکا به طور متوسط عوارض 17 درصدی برای واردات لبنیات دارد. کشاورزان امریکا در حوزه محصولات لبنی هم یارانه دولتی دریافت می کنند.
 
*مشکل با تعرفه ها
 
داده های سازمان تجارت جهانی نشان می دهد که متوسط تعرفه ها در امریکا برای کالاهای وارداتی 2.4 درصد است. به طور متوسط 3.1 درصد برای کانادا و 3 درصد برای اتحادیه اروپا.