با ترافیک ثبت سفارشات و واردات رو به رو شده ایم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،عضو هیات نمایندگان اتاق تهران می گوید نگرانی از شروع تحریم های آمریکا و اعمال محدودیت ها از یک سوء و سفارشات کاذب و سود جویانه از طرف دیگر باعث ایجاد ترافیک در ثبت سفارشات و واردات کالا به داخل کشور شده است. علیرضا کلاهی می گوید:« آمارها نشان می دهد که با سیل ثبت سفارش ها رو به رو شده ایم و تقاضا واردات در حال انفجار است. البته بخشی از آن کاذب هست و سود جویی محسوب می شود زیرا افراد به دنبال آن هستند که کالاها را با ارز 4200 تومانی وارد کنند و با قیمت بیشتر در بازار بفروش برسانند اما مشکل دیگر که باعث افزایش ثبت سفارش ها شده است؛ نگرانی از شروع تحریم ها و اعمال محدودیت ها است که باعث شده ثبت سفارش ها بیشتر شود و همین موضوع به خصوص در حوزه کالاهای استراتژیک و مواد اولیه صنعتی و اصلی که ممکن است بعد از تحریم ها وارداتشان سخت شود، بیشتر دیده می شود.»
 
او در ادامه می گوید:« خود ما در صنعت برق مواد اولیه کلیدی داریم که وارداتی هستند و خیلی از تامین کننده های خارجی اعلام کرده اند که تا قبل از زمان شروع تحریم ها هر چه سفارش صورت گیرد را می توانند پاسخگو باشند و بعد از آن اصلا نمی دانند که چه اتفاقی می افتد. برای همین ما در شرکت خودمان مواد اولیه کلیدی وارداتی را که قبلا برای 3،4 ماه معمولا می خریدیم حالا برای 2 سال خریداری می کنیم.» به گفته او انبوه تقاضا باعث شده که سیکل واردات به شدت محدود و سخت شود.
 
کلاهی در ادامه درباره سیاست های ارزی دولت می گوید:« مسئله اصلی این است که بهاء کالاها مشخص نیست، تامین مواد اولیه خیلی دشوار شده است و شاهد تلاطم های جدی در بورس کالا و بازارها هسیتم. عملا اتفاقی که افتاده این است که متوسط بهاء قیمت تمام شده مواد اولیه صنایع الان به دلاری 5200 تا 5500 تومان رسیده است و این در شرایطی است که امکان واردات کالا با قیمت 4200 تومان هم وجود دارد و فکر می کنم این عدم تعادل و توازن و اختلاف پتانسیلی که دولت با تعیین یک نرخ غیر واقعی برای دلار و ارزهای دیگر گذاشته خود را در بازارها نشان می دهد.»
 
کلاهی همچنین در پاسخ به این سوال که ایران در جذب سرمایه گذاران خارچی چقدر موفق بوده است و با تحریم ها چه اتفاقی خواهد افتاد، می گوید:« سرمایه گذاران خارجی را ما در دو مرحله فراری داده ایم، در یک مرحله خودمان این کار را انجام دادیم و در مرحله بعد هم تحریم ها مانع شدند. اما نکته مهم این است که دوره برجام و پساتحریم نتوانستیم از ظرفیت ورد سرمایه های خارجی و سرمایه گذاران خارجی با القاء کردن این فکر که کشور بی قانون و ثبات است، استفاده کنیم. اختلاف های جناحی فضای مثبتی که ایجاد شده بود را از بین برد در حالی که اگر ما جذب سرمایه گذار خارجی کرده بودیم  و در این زمینه موفق بود الان این موضوع خود به مانعی برای جلوگیری از عهد شکنی های آمریکا بدل می شد و قدرت ایران را در سطح بین المللی به نمایش می داد.»
 
این عضو هایت نمیاندگان اتاق تهران می گوید:« شما وقتی در جذب سرمایه گذاران داخلی موفق نبوده اید چطور می خواهید سرمایه گذاران خارجی را جذب کنید، ما باید شرایط و فضای کسب و کار را در کشورمان سامان دهی کنیم. در حال حاضر مشکلات ارزی یک ناپایداری و عدم اطمینان جدی ایجاد کرده و خود به مانعی اصلی برای جذب سرمایه گذاران بدل شده است.»