واگذاری ۳۸ میلیارد ریال سهم دولتی از طریق مزایده
به گزارش پایگاه اطلعا رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در حالی بر اساس فهرست منتشر شده بنگاههای دولتی قابل واگذاری، قرار بود در سال گذشته ۳۳۷بنگاه واگذاری شود که خصوصی سازی اموال و بنگاههای دولتی در سال گذشته پایان نپذیرفت و بر این اساس چندی پیش سازمان خصوصی سازی اعلام کرد ۶۳۱شرکت دولتی را در سبد امسال خود برای واگذاری دارد.
این در حالی است که طبق قانون، سال ۹۳آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکتهای دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶و ۹۷تمدید شده است.
بر این اساس نگاهی به آمار نشان می دهد از ابتدای امسال تا کنون ۳۸میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار گردیده که این میزان واگذاری از طریق مزایده و به‌صورت بلوکی انجام شده است.
افزون بر این، ۳۸میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته از ابتدای امسال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها بوده است.
گفتنی است، به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰درصد سهام شرکتهای «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند.
همچنین در تبصره‌های ماده ۳فصل ۲این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ماده ۲، همچنان ۲۰درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.