در نامه اروپایی‌های به آمریکا چه آمده بود؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کشور‌های اروپایی و اتحادیه اروپا در تلاشی مشترک برای نجات توافق هسته‌ای هم‌چنان ‌می‌کوشند شرکت‌های اروپایی را از تحریم‌های ثانویه ‌آمریکا علیه ایران مستثنا کنند. مساله‌ای که در تحرکات اخیر این کشورها از جمله نگارش نامه به وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز دیده می‌شود.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از بیزینس‌ورلد، سه کشور رهبری‌کننده اتحادیه اروپا به همراه اتحادیه اروپایی در نامه‌ای که چندی قبل به طور مشترک به دولت دونالد ترامپ نوشتند، خواستار حفظ منافع امنیتی متحدان اروپایی در توافق هسته‌ای شده و از ترامپ خواستند زیانی به منافع امنیتی اروپاییان وارد نکند.
 
 آنان در این نامه استدلال کردند که توافق هسته‌ای سال 2015 بهترین گزینه ممکن برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای است و این توافق زمانی ‌می‌تواند معنا داشته باشد که تهران از منافع اقتصادی مندرج در آن بهره‌مند شود.
 
آنان همچنین هشدار دادند که تحریم‌های ثانویه ‌آمریکا ممکن است اروپاییان را از همراهی با این کشور باز داشته و نتوانند تحریم‌های معناداری در رابطه با ایران وضع کنند.
 
این در حالی است که ‌آمریکا از برجام خارج شده و به تهدید کرده است که تحریم‌های سنگینی بر ایران باز تحمیل خواهد کرد و در عین حال به شرکت‌های اروپایی هشدار داده که کار با ایران را متوقف کنند.
 
این نامه که توسط سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان به وزارت خزانه‌داری و امور خارجه ‌آمریکا ارسال شده و متن آن در حساب تویتر برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه قرار گرفته مهمترین تلاش اروپاییان برای نجات توافق هسته‌ای به شمار ‌می‌رود.
 
در این نامه خواسته شده است بخش‌هایی مانند دارو و سلامت از تحریم‌های ثانویه مستثنا شده همچنین از دولت ‌آمریکا درخواست شده بخش‌های کلیدی نظیر انرژی، خودرو، هوانوردی غیرنظامی و زیرساخت نیز از اعمال تحریم مصون باشند.
 
همچنین ایجاد کانال‌های بانکی و مالی با ایران و استثنا آن از تحریم نیز درخواست شده است.
 
در بخشی از این نامه آمده است: «به عنوان متحدان نزدیک ما انتظار داریم که اثرات غیرعادی تحریم‌های ثانویه ‌آمریکا بر نهادهای حقیقی و حقوقی اتحادیه اروپا اعمال نشود و بنابراین ما چنین تلقی خواهیم کرد که ایالات متحده به تصمیم سیاسی ما و حسن نیت عملکردهای اقتصادی در محدوده قانونی اتحادیه اروپا احترام ‌می‌گذارد.»
 
بعد از ارسال این نامه و انتشار خبر آن وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد بسیار بعید است دونالد ترامپ امکان وجود چنین معافیت‌هایی را بپذیرد.