تاثیر اخذ مالیات از خانه‌های خالی در تنظیم بازار مسکن
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از خانه ملت، محمود شکری درباره موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی گفت:طرح مربوط به اخذ مالیات از واحدهای مسکونی خالی در مجلس در سال های گذشته بررسی شده اما باید برای انجام این مهم اطلاعات دقیق کارشناسی داشت.
 
رییس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۶۶ قانونی در خصوص اخذ مالیات از خانه های خالی مطرح شد اما به دلیل فقدان اطلاعات کافی از سوی سازمان امور مالیاتی در خصوص شناسایی خانه های خالی، این قانون اجرایی نشده است.
 
نماینده مردم ماسال و رضوانشهر مجلس شورای اسلامی افزود: باید سامانه ای قوی برای شناسایی دقیق خانه های خالی طراحی شود اما باید این موضوع را پذیرفت که معمولا حدود ۵ سال می توان از فروش یا اجاره خانه های صرف نظر کرد آن هم در شرایطی این موضوع می تواند اتقاق بیفتد که مالک خانه های خالی از شرایط مطلوب اقتصادی برخوردار باشد.
 
شکری در ادامه افزود: اخذ مالیات از خانه های خالی تاثیر محدودی در تنظیم بازار عرضه و تقاضای مسکن دارد.
 
انتقاد از مدیریت روزمره ای در بخش مسکن
 
وی ادامه داد:متاسفانه قیمت بسیاری از کالاها و خدمات حتی مسکن و اجاره بهای خانه در کشور به قیمت دلار ارتباط داده می شود که بیانگر این است نظارت ها موثر نیست. وزارت راه و شهرسازی درخصوص برنامه ریزی در بخش مسکن علاوه بر اینکه طرحی نداشته حتی نظارت موثری نیز اعمال نمی کند و مدیریت ها به صورت روزمره ای است.
 
رییس کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: متاسفانه علاوه بر تهران در شهرهای دیگر کشور نیز قیمت مسکن و اجاره بها با رشد قابل توجهی روبرو شده و این گرانی ها با درآمد بسیاری از خانوارها تناسبی ندارد.