تقویت ۱۶۷ واحدی شاخص کل بورس
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات امروز چهار شنبه 9 خرداد ماه 97 با افزایش 168 واحدی روی رقم 95 هزار و 577 واحد ایستاد.
 
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 2 واحدی عدد 17 هزار و 244 واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 278 واحدی به رقم  104 هزار و 673 واحد دست یافت.
 
شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 267 واحدی به رقم 68 هزار و 680 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 437 واحدی عدد  199 هزار و 312 واحد را به نمایش گذاشت.
 
امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 10 واحدی روی رقم یک هزار و 110 واحد ایستاد.
 
بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های فولاد مبارکه با 100 واحد ، معدنی و صنعتی چارد ملو با 81 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با 72 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
 
در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های مخابرات ایران با 50 واحد، پالایش نفت اصفهان با 19 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 17کاهش  بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.
 
 ارزش کل معاملات امروز بورس تهران در حالی به بیش از 256 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 117 میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 51 هزار و 310 نوبت داد و ستد بود.
 
طی معاملات امروز بورس تهران نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه و عمران شهرستان نائین، ویتانا، بازرسی فنی و کنترل خوردگی تکین‌کو، سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، سالمین، اوراق اختیار خریدوفروش سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، بیمه میهن و حق تقدم خرید سهام آن، ذوب‌آهن اصفهان، گروه بهمن، معدنی دماوند، مجتمع‌های گردشگری و امور رفاهی کارگزاران پارس، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های لیزینگ رایان سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بانک کارآفرین، فارسیت اهواز، پتروشیمی کازرون، صنایع تولیدی اشتاد ایران، محورسازان ایران خودرو، صنایع کاغذ سازی کاوه، صنعتی پارس مینو، سیمان کرمان، بانک اقتصاد نوین متوقف شدند.
 
امروز همچنین عرضه ۳.۷۴۹ درصد سهام غیرمدیریتی بیمه سامان به قیمت پایه کل ۲۵ میلیارد و ۳۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برای عرضه در روز شنبه ۱۹ خردادماه ۹۷ از طریق فرابورس منتشر شد.
 
 امروز در بازار۲ بورس تهران که به معاملات درون گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد ۲۷ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان با معاملات انتقالی میان بازارگردان‌های این سهم روبه‌رو شد. در ملی صنایع مس ایران نیز ۱۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان با معاملات انتقالی روبه‌رو شد. همچنین بیش از ۱۰ میلیون سهم بیمه سامان به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم معاملات انتقالی را تجربه کرد. فولاد کاوه جنوب کیش اما با کد به کد شدن ۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان روبه‌رو شد و درنهایت بیش از ۲ میلیون سهم هنکل پاک‌وش به ارزش بیش از ۶ میلیارد تومان کد به کد شده است.
 
بر اساس این گزارش امروز بازار سهام در آخرین روز معاملاتی این هفته همزمان با رفت و برگشت برخی ناشران از فصل مجامع شاهد جذاب شدن بازار پایه «ج» برای اندک بورس‌بازهای وفادارمانده به تالار شیشه‌یا بود. در این روز نماد معاملاتی ویتانا در حالی بازگشایی شد که قیمت پایه هر سهم این شرکت با ۱۶۶۱ درصد نسبت به قیمت پایه اسمی به مبلغ بیش از ۱۷۶۱ تومان کشف قیمت و با صف خرید کم تعدادی روبه‌رو شد.
 
گفتنی است در گروه سیمانی‌ها نیز تک‌سهم‌های برخوردار از سود تقسیمی مناسب در مجامع عادی سالیانه همچنان در کانون توجه خریداران سهام هستند. در این گروه پرمیت در بازار پایه «ج» همچنان با نوسان‌های مثبت روبروست.
 
گروه بیمه‌ای‌ها نیز در حالی امروز با معاملات دوطرفه و کد به کد برخی حقوقی‌ها شاهد رنج شدن قیمت‌ها در دامن نوسان قیمتی در اغلب نمادهای معاملاتی بود که بیمه سامان امروز با معاملات کد به کد حقوقی خود در صف کامل قیمتی از ۳۰۰ تومان عبور و متوقف شد.
 
در گروه‌های پیشرو بازار ازجمله دوقلوهای سنگ آهنی نیز همزمان با تداوم حمایت نیم‌‌بند حقوقی‌ها اقبال برای جمع‌آوری سهام در این گروه افزایش یافته است.
 
همچنین در گروه فلزات اساسی نیز نمادهای گروه سرب و روی با جذابیتی دوچندان نسبت به سایر هم‌گروهی‌های خود میزبان خریداران سهام هستند.