تحریم های جدید برای کالاهای عربی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، تقریبا نزدیک به یک سال است که این کشورها به اتهام حمایت از تروریسم قطر را تحریم کرده اند. رویترز خبر داده که یک مقام دولتی در روز شنبه با اشاره به محاصره اقتصادی قطر توسط این کشورها از ضرورت بررسی گمرکی  تمام کالاها گفته است.
 
به گفته او دولت قطر برای حمایت از مصرف کنندگان و مبارزه با قاچاق کالا دستورالعملی را تعیین کرده که کالاهای تحریم شده از تامین کنندگان جدید به قطر وارد شود. روزنامه الوطن  هم در گزارشی به نقل از وزارت اقتصاد و بازرگانی قطر نوشته: این وزارت خانه به بازرگانان و توزیع کنندگان دستور داده تا معامله کالای تولیدی این چهار کشور را متوقف کنند. اجرای این سیاست در بازار قطر قرار است توسط بازرسان مورد نظارت قرار بگیرد.
 
چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی و بحرین در ژوئن سال گذشته میلادی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و مبادی حمل و نقل به این کشور را هم تحریم کردند. قطر که تجارت گسترده ای با امارات متحده عربی داشت و بیشتر نیاز به تازه خوری هایش را از مرز عربستان سعودی تامین می کرد اتهاماتی که منجر به اجرای این تحریم ها شده را رد کرده است.
 
رویترز نوشته که در هفته های آغازین تحریم واردات قطر 40 درصد کاهش یافت اما قطری ها با یافتن منابع جدید برای تامین نیازهایشان از جمله ترکیه و البته توسعه روابط  حمل و نقل با کشورهایی مثل عمان به شرایط عادی باز گشته اند. این کشور هم چنین تلاش می کند تا بیش از گذشته به تولید داخل اتکا کند.
 
از ژوئن گذشته کالاهای تولید شده در چهارکشور تحریم کننده از کشور سوم به قطر صادر می شدند. سخنگوی  دولت قطر درباره کالاهای جدیدی که مشمول تحریم های آینده می شود حرفی نزده است و هنوز به این سوال پاسخ نداده که آیا تحریم کالای چهار کشور صرفا کالای تولید شده آن ها را شامل می شود یا کالای منتقل شده به این کشورها را هم در بر می گیرد؟
 
وزیر خارجه بحرین به روزنامه الشرق الاوسط گفته بود که هم چنان هیچ راه حل دیپلماتیکی در چشم انداز روابط با قطر وجود ندارد.
 
پس از بروز تنش سیاسی بین قطر و چهار کشور حاشیه خلیج فارس بازرگانی ایران برای افزایش سهم از بازار این کشور تلاش کرده است.