کدام برنامه لیر را نجات می دهد؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ارز ترکیه رکورد پایین ترین ارزش در برابر دلار را زده است و دولت سعی در توقف سقوط ارز کشور دارد. سی ان ان مانی گزارشی درباره وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پول ترکیه منتشر کرده است.
 
طبق این گزارش، از شروع سال جاری، لیر حدود 20 درصد از ارزشش در برابر دلار را از دست داد. کاهشی که به دلیل حرکت گسترده سرمایه گذاران از بازارهای نوظهور به سمت امریکا بوده است.
 
با این حال بحران ارز از ابتدای ماه جاری، سرعت بیشتری گرفت، همان زمانی که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد می خواهد نرخ بهره را کنترل کند. نرخ بهره ای که به قول اردوغان «مادر و پدر همه شرارت هاست».
 
همان طور که سرمایه گذاران از ترکیه و پول رایج این کشور دور می شوند، ارزش هر یک لیر به 20 سنت امریکا رسیده است. بانک مرکزی ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که به طور اورژانسی نرخ بهره را از 13.5 درصد به 16.5 درصد بالا می برد.
 
 
*مشکل از کجاست؟
 
بعد از یک جهش در افزایش نرخ لیر، این ارز دوباره سقوط کرد. کارشناسان معتقدند مشکلی بیشتری وجود دارد.
 
Oxford Economics در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرد، پیش بینی می کند در اوایل ماه ژوئن نرخ بهره حتی به حدود 19.5 درصد هم برسد.
 
تورم ترکیه در حال حاضر حدود 11 درصد است، اما کاهش ارزش لیر می تواند قیمت ها را بالا ببرد. مردم ترکیه می گویند بحران ارز را احساس می کنند.
 
یاسمن آتان، دانشجو به سی ان ان می گوید: ما می بینیم که قیمت ها بالا می رود و این حس منفی ایجاد می کند.
 
ترکیه سالانه صدها میلیارد دلار کالا وارد می کند که شامل خودرو، لباس، یخچال و ... است که هرروز هم گران تر می شوند.
 
اردوغان در حال حاضر برای انتخابات 24 ژوئن و انتخاب دوباره تلاش می کند. او در سخنرانی گفت: اقتصاد ترکیه کشوری با تمام قوانین بازار و موسسات آزاد مطابقت دارد.
 
اما کارشناسان معقتدند این حرکت خیلی آرام بوده و دیگر خیلی دیر است. چرا که آسیب قبلا وارد شده بوده است.
 
*بحران اقتصادی گسترده تر می شود؟
 
کارشناسان نگران هستند که افزایش تورم روی رشد اقتصادی تاثیر بگذارد. آنها همچنین نگرانند که پول و سرمایه گذاری با سرعت بیشتری از ترکیه خارج شود.
 
ترکیه کسری حساب جاری بالایی دارد، تقریبا بیشتر از 5 درصد تولید ناخالص داخلی اش. این به این معنی است که وارداتش بیشتر از صادراتش است و نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد.
 
ترکیه روی بدهی های کوتاه مدت برای حفظ عملکرد اقتصادش متکی است. اما با توجه به خروج سرمایه گذاران از این کشور، خطر کمبود تامین منابع مالی وجود دارد.
 
البته سرمایه گذاران انتظار دارند اقدامات بیشتری برای کاهش آسیب پذیری اقتصاد ترکیه انجام شود. آنها می خواهند دولت به برنامه های وام دهی و اقدامات محرک اقتصادی برگردد.
 
اردوغان گفته است که اگر دولت او دوباره انتخاب شود، اقدامات لازم برای کاهش حساب جاری (کسری بودجه) و پایین آوردن تورم انجام می دهد و ثبات مالی را در اولویت قرار خواهد داد.