ارزش بازار بدهی از ۱۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سید روح الله حسینی مقدم اظهار داشت: با پذیره نویسی اوراق صکوک ۸۰۰۰ میلیارد ریالی مخابرات، ارزش کل بازار بدهی بورس به ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و سی و سومین نماد اوراق بازار بدهی نیز در بازار سهام فعال شد.
 
وی افزود: این پذیره نویسی نیازی به ضمانت بانکی ندارد چرا که شرکت مخابرات با توجه به پشتوانه سهام (همراه اول) این اوراق را تضمین کرده و از سهام خودش برای ضمانت آن سود برده است. معاون بورس تهران ادامه داد: برای ضمانت این اوراق، شرکت مخابرات از کل ۹ میلیارد سهم همراه اول، بیش از ۷۰۱ میلیون سهم برای ضمانت این اوراق در نظر گرفته است.
 
حسینی مقدم اظهار داشت: با این شیوه و با حذف ضمانت بانکی، هزینه های تامین مالی کاهش پیدا می کند و با ارزان شدن تامین مالی با این شیوه، اتکای کمتری به بازار پول شکل می گیرد. وی در ادامه گفت: انتظار داریم تا در سال جاری و سال آینده شرکت های بورس و فرابورس استقبال بیشتری را برای تامین مالی از طریق ابزارهای مالی را انجام دهند.
 
در ادامه این نشست خبری، شهرآبادی معاون شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان اعلام کرد: معمولا تامین مالی ها بر مبنای دارایی های فیزیکی (زمین، ساختمان، تجهیزات، ماشین و ...) صورت می گیرد اما در این پذیره نویسی، تامین مالی برای نخستین بار بر مبنای اوراق بهادار انجام گرفته است که یک شیوه جدید است و شرکت های ارزشمند بازار سهام می توانند از این الگو استفاده کنند.
 
بر اساس این گزارش، سررسید اوراق چهار ساله است و پرداخت سود هر سه ماه یکبار صورت می گیرد. همچنین کف نرخ سود اوراق ۱۶ درصد  تعیین شده که به صورت ماهانه ۲۱ درصد و در سر رسید سالانه با نرخ سود موثر ۲۳ درصد به سرمایه گذاران پرداخت می شود.
 
 از سویی دیگر تامین سرمایه لوتوس پارسیان متعهد پذیره نویسی و بازارگردان این اوراق است. افزون بر این، روش عرضه این پذیره نویسی به صورت حراج کف قیمت پیشنهادی تعیین شده است. همچنین خرید و فروش از طریق کارگزاری های مجاز و رسمی بورس اوراق و بهادار تهران صورت می گیرد.