کسب‌وکار از نگاه مدیران آینده
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کارآفرینان جوان خلاق و موفق شهرتی مثل شهرت ستاره‌های موسیقی راک پیدا کرده‌اند. آنها روی جلد مجلات می‌روند و در نکات کلیدی کنفرانس‌های جهانی از آنها نقل‌قول می‌شود و مایه الهام 50 شرکت برتر رتبه‌بندی «فورچون» و استارت‌آپ‌ها می‌شوند. در مجموع، کارآفرینان جوان ذاتا خلاق هستند و فکر آنها منبع مهمی برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل در سرتاسر جهان است. امروزه مدیران با ابزارهای دیجیتال در دست، برای گسترش کسب‌وکارشان در آن سوی مرزها، بهره‌گیری از فرصت‌های کسب‌وکار در گوشه‌های دنج و شکل‌دادن به آینده اقتصادی جهان، اوضاع بهتری دارند.
 
با این حال، بیشتر کارآفرینان جوان امروزی چیزی بیش از موقعیت خوب و ردپای جهانی شرکتشان می‌خواهند. فکرهای آنان برای موفقیت از عقاید اجتماعی، سیاسی و اقتصادی راسخی برمی‌خیزد. برای دریافتن اینکه چه چیزی واقعا جوانان خلاق را قدرتمند می‌سازد، واحد «اینتلیجنس» اکونومیست با حمایت مالی موسسه «فداِکس» از بیش از 500 کارآفرین جوان در سرتاسر دنیا درباره انگیزه‌ها، فکرها و اولویت‌هایشان نظرخواهی کرده است. کسانی که در این نظرخواهی شرکت کردند، افراد بین 25 تا 50 ساله بودند که مالک یا شریک در شرکت‌هایی بودند که کمتر از 500 نفر در آن کار می‌کردند. آنها در امریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه، هند، افریقا، آسیا- اقیانوسیه و امریکای لاتین زندگی می‌کنند. ما درباره موضوعات جهانی‌سازی، فناوری و ارزش‌های اجتماعی از آنها نظرخواهی کردیم.
 
سپس زاویه نگاه این افراد را با نتایج یک نظرخواهی مشابه در مناطق یکسان اما با افرادی از همه سن‌ها مقایسه کردیم. در کنار هم قرار دادن این‌دو ما را قادر ساخت تفاوت بین نگاه کارآفرینان جوان و خلاق امروزی با دیگر کارآفرینان را مشخص کنیم. این تفاوت‌ها در چهار دسته مدیریت با شور و حرارت، تفکر جهانی، استقبال از مسئولیت اجتماعی و حساب‌کردن روی متصل‌بودن، خلاصه می‌شود.
 
 شور و حرارت شخصی
 
کارآفرین‌ها هریک داستان خود را دارند. کسب‌وکارهای آنها از تجربیات و تعاملات موسسانشان با جهان پیرامون خود الهام گرفته است. وقتی که کسب‌وکارها رشد می‌کنند، این تجربیات و ارزش‌ها به تعریف‌کردن اهداف و خط‌مشی‌های ماموریت فعالیت اقتصادی ادامه می‌دهند.
 
شور و اشتیاق کارآفرینان تفاوت چندانی با عموم مردم ندارد. برای مثال، مشتریان و کارآفرینان در زندگی شخصی خود به اندازه هم برای مسائل اجتماعی شامل بهداشت، آموزش، برابری، امنیت عمومی و رشد اقتصادی اولویت قایل می‌شوند. در هر حال، ماجرا اینجاست که کارآفرینان جوان در هدایت کسب‌وکار خود از شور و اشتیاقی که از درونشان می‌جوشد بهره می‌گیرند.
 
 جهانی فکرکردن
 
امروزه کارآفرینان به جهان در قالب بازارشان نگاه می‌کنند. بیش از دوسوم کارآفرینان جوان می‌گویند که دسترسی آنها به بازارهای جهانی کارشان را برای پیداکردن مشتریان جدید راحت‌تر کرده است و در عین حال، بیش از نیمی از آنها نیز معتقدند که جهانی‌سازی باعث شده یافتن نیروی کار مناسب راحت‌تر شود. گذشته از اینها، 40 درصد افراد گفته‌اند که گسترش جغرافیایی مهم‌ترین عامل رشد آینده کسب‌وکار آنها است.
 
با این حال، نظرخواهی از کارآفرینان جوان نشان داد که بیشتر آنان هنوز برای گسترش کسب‌وکارشان به خارج از مرزهای کشورشان زمان نیاز دارند. آنها عمدتا مشتریانی در بازارهای داخلی یک کشور دارند اما این وضعیت ممکن است به‌زودی تغییر کند. در حدود نیمی از آنان (51 درصد) گفته‌اند برنامه دارند که طی پنج سال کسب‌وکار خود را بین‌المللی کنند و یک‌سوم آنها امیدوارند دسترسی به کالاها و خدماتشان جهانی شود.
 
یک طرز فکر جهانی بیش از صرف توسعه یک کسب‌وکار به آن سوی مرزها است. تحقیقات مشخص می‌کند که کارآفرینان از لحاظ فرهنگی و ارتباط برقرار کردن، به استقبال تنوع جهانیِ بیشتر می‌روند. برای مثال، بیشتر آنها می‌گویند که از توافقات بین‌المللی که به موضوع اشتراک‌گذاری داده‌ها می‌پردازند منتفع شده‌اند. همچنین بیشتر کارآفرین‌ها می‌گویند که شخصا به موضوعات سیاست خارجی و مهاجرت علاقه شدید دارند.
 
کارآفرین‌های جوان در برنامه‌های استراتژیک خود معمولا گسترش فرامرزی را مد نظر قرار می‌دهند. نظرخواهی‌ها نشان داد که کارآفرینان جوان امریکای لاتین بیشترین هدف‌گذاری برای رفتن به سمت بازارهای بین‌المللی را انجام می‌دهند. با اینکه در حال حاضر تنها 22 درصد آنها مشتری‌های بین‌المللی دارند اما انتظار می‌رود که 55 درصد آنان طی پنج سال آینده وارد بازارهای بین‌المللی شوند. با این حال‌، دسته‌بندی‌های متفاوت از نظر رفتن به سوی بازارهای جهانی وجود دارد: بیشتر کارآفرینان در اروپای و امریکای شمالی تمایل دارند که در خانه بمانند و مرزهای خود را به مناطق دیگر گسترش ندهند.
 
مسلم این است که مهاجران مورد علاقه کارآفرینان جوان هستند و آنها در نظرخواهی اعلام کرده‌اند که افراد باید آزاد باشند هرجا که می‌خواهند کار کنند. مهاجران افرادی با استعداد زیاد و انگیزه بالا هستند که کارآفرینان می‌توانند در کشورهای مقصد آنها را به کار بگیرند و خود آنها نیز می‌توانند کارآفرینان موفقی باشند. برای همین است که کارآفرینان جوان از سهولت جابه‌جایی نیروی کار به‌شدت حمایت می‌کنند و موافق قراردادها و توافق‌نامه‌هایی نیز هستند که این نوع جابه‌جایی را برای آنان آسان می‌سازد. این جوانان تاثیر این سیاست‌های تجاری یا حرفه‌ای را در نوآوری خود، مخصوصا اگر کسب‌وکارشان در حال رشد باشد، می‌آزمایند. بیش از نیمی از کارآفرینانی که از آنها نظرخواهی شده، گفته‌اند که موافقت‌نامه‌هایی مثل توافق تجارت آزاد امریکای شمالی (نفتا) و سازمان تجارت جهانی به کسب‌وکار آنها کمک کرده است. اما در مقابل، بسیاری از مصرف‌کنندگان گفته‌اند که به جهانی‌سازی بیشتر در مقام تخریب‌کننده مشاغل نگاه می‌کنند (52 درصد) تا به‌عنوان چیزی که مشاغل را با هم جایگزین می‌کند (40 درصد).
 
کیفیت و دسترسی آموزش جهانی نیز نگرانی اصلی 44 درصد کارآفرینانی بوده که گفته‌اند طی پنج سال آینده، جذب و تربیت کارکنان ماهر در داخل و خارج، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر موفقیت کسب‌وکار آنها خواهد بود.
 
فراتر از مرزهای کسب‌وکار
 
کارآفرینان جوان می‌گویند که داشتن اهداف پشتیبان مسئولیت اجتماعی همچون پایداری محیط‌زیست، برابری، استانداردهای بالای کاری و حقوق بشر، نسبت به قبل دارای اهمیت بیشتری است. این عقیده در امریکای لاتین با شدت بیشتری ابراز می‌شود؛ 82 درصد کارآفرینان جوان این منطقه (خیلی بیشتر از میانگین جهانی 70 درصدی) می‌گویند که مسئولیت اجتماعی از جانب کسب‌وکار امروز بیش‌ازپیش واجد اهمیت است.
 
در سطح جهانی، دوسوم کارآفرینان اعتقاد دارند که مسئولیت اجتماعی اصلی اساسی برای موفقیت کسب‌وکارشان است. امروز کارآفرینانی که دارای نوآوری هستند، تماما فقط به کسب سود فکر نمی‌کنند. سود خالص کسب‌وکارهای آنها هنوز در وضعیت بحرانی قرار دارد اما کارآفرینان جوان عموما در جست‌وجوی دستاوردهایی فراتر از ثروت هستند. بسیاری از آنها به‌درستی به کارشان در نقش راهی نگاه می‌کنند که تغییرات اجتماعی مثبتی در کشورشان و در جهان گسترده‌تری به همراه می‌آورد.
 
مسلما این کارآفرینان به دیوارهایی نگاه می‌کنند که مسائل اجتماعی را از فروپاشی تجاری جدا می‌کند. اغلب آنها به این جدایی اعتقاد ندارند و دوسوم آنها می‌گویند شرط موفقیت در کسب‌وکارهایشان، توجه‌کردن به مسئولیت‌های اجتماعی است.
 
مشتریان نیز غالبا این‌طور فکر می‌کنند که مسئولیت‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها دارای اهمیت است. اما جالب‌توجه‌ترین بخش این است که هم مشتریان و هم کارآفرینان تمایل دارند پول بیشتری صرف عقاید راسخ خود بکنند. همه این افراد می‌گویند که محصولات و خدماتی که در شرکت‌های از نظر اجتماعی مسئول عرضه می‌شود دارای قیمت بالاتری است.
 
اما مسئولیت اجتماعی الزاماتی نیز دارد. تقریبا دوسوم کارآفرینان جوان (64 درصد) گفته‌اند که مسئولیت اجتماعی نیازمند نوعی مصالحه و هزینه‌دادن در کسب‌وکار است. و بیشتر آنها (51 درصد) می‌گویند فرصت‌های بزرگ رشد را از دست داده‌اند چون مطابق با ارزش‌های اجتماعی آنها نبوده است. برای مثال، برخی از کارآفرینان در نظرخواهی‌ای که از آنها انجام شده، گفته‌اند با اینکه کسب‌وکارشان با استخدام کودکان یا به‌کارگرفتن کارگران با حقوقی کمتر از کف بازار کار رشد می‌کرده، این کار را انجام نداده‌اند.
 
 اشتیاق ارتباط‌گرفتن
 
امروزه کارآفرینان جوان به‌طور طبیعی دارای تعداد زیادی ابزار به شکل کانال‌های اجتماعی هستند که می‌تواند آنها را با مخاطبانشان مرتبط سازد. رسانه‌های اجتماعی فراتر از خدمات پس از فروش و نیازهای مربوط به حمل‌ونقل کالا، ابزاری ارزشمند و مهم برای تبلیغ ارزش‌های کسب‌وکارها هستند.
 
در بازاری که مشتریان بر اساس اولویت‌بندی ارزش‌ها خرید می‌کنند، احمقانه است که کسب‌وکارها با ابزارهای اجتماعی دست به ساختن ارزش نزنند. بنابراین گرفتن بازخورد مستقیم از کاربران و مشتریان برای کسب‌وکارها و انجام فعالیت تجاری امری حیاتی است. پس برای کارآفرینان جوان که در نظرخواهی شرکت کرده‌اند، رسانه‌های اجتماعی یگانه ابزار دیجیتال با بیشترین اهمیت است که برای شرکت‌ها با اهمیتی جلوتر از پرداخت همراه و خودکارسازی قرار می‌گیرد. کارآفرینان جوان انتظار دارند که در پنج سال آینده، رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین ابزارهای رشد کسب‌وکارهای آنان باشد. تعداد کارآفرینانی که می‌گویند در صنعتی که مشغول به فعالیت هستند رسانه‌های اجتماعی مهم‌ترین ابزارهایشان به حساب می‌آید، در امریکای لاتین بیشتر از بقیه نقاط جهان است. 69 درصد کارآفرینان جوان در امریکای لاتین مهم‌ترین ابزارشان را رسانه‌های اجتماعی می‌دانند و 51 درصد از این کارآفرینان در امریکای شمالی چنین عقیده‌ای دارند. در دیگر نقاط دنیا این میزان اشتیاق به ارتباط‌گرفتن با مشتریان کمتر است.
 
جالب‌توجه اینجاست که مشتریان نیز در اشتیاق کارآفرینان جوان به رسانه‌های اجتماعی سهیم‌اند و این رسانه‌ها را مهم‌ترین فناوری در زندگی امروزه خود می‌دانند. با این حال، طی یک دوره پنج‌ساله، اهمیت این رسانه‌های اجتماعی نزد مخاطبان کاهش پیدا خواهد کرد و از مقام اول اهمیت به مقام ششم خواهد رسید. مشتریان انتظار دارند که هوش مصنوعی در رده اول اهمیت برای کسب‌وکارها قرار بگیرد و رتبه اول را تا پنج سال آینده از آن خود کند. بنابراین می‌توان اختلاف‌نظر مشتریان و کارآفرینان را در همین مورد مشاهده کرد؛ کارآفرینان پیش‌بینی می‌کنند که در سال 2022 میلادی، رسانه‌های اجتماعی همچنان مهم‌ترین بازار کسب‌وکارشان باشد اما مشتریان تخمین می‌زنند که در این سال، هوش مصنوعی جای رسانه‌های  اجتماعی را بگیرد.