موافقت بانک مرکزی با استمهال خط اعتباری مسکن مهر
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،نادر قاسمی ، در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه میزان به پروژه مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده است، ضمن اینکه شبهاتی در خصوص بازپرداخت این اقساط مطرح می‌شود، گفت: بانک مسکن تاکنون 529 هزار میلیارد ریال از 555 هزار میلیارد ریال خط اعتباری مسکن مهر را قرارداد منعقد و سهم‌الشرکه را پرداخت کرده است.
 
وی افزود: با توجه به موافقت بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار و دولت بازپرداخت اقساط خطوط اعتباری مسکن مهر از اواسط سال 1401 آغاز می‌شود و وجوه حاصل از وصول اقساط تسهیلات مسکن مهر به پرداخت باقی‌مانده تسهیلات و تزریق و کمک به نقدینگی صندوق مسکن یکم اختصاص می‌یابد.
 
قاسمی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات تا سقف خط اعتباری مسکن مهر مبلغ زیادی نمانده است، اظهار داشت: به هر حال اقساط وصولی دو بخش است که یک بخش به تسهیلات متمم که همانا 25 به 30 و سپس از 30 به 40 میلیون تومان افزایش یافت تزریق و یک بخش دیگر کمک به صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌شود.
 
به گزارش فارس، نرخ سود صندوق پس‌انداز مسکن یکم در ابتدای راه‌اندازی خود در سال نود و چهار 14 درصد بود. در ادامه با تغییراتی در پرداخت و موافقت شورای پول و اعتبار به 11 درصد و در سال گذشته به 9.5 درصد و در سال جاری به 8 درصد کاهش یافت، البته نرخ سود این تسهیلات در حال حاضر در بافت فرسوده 6 درصد است.
 
اقساط وام 80 میلیون تومانی با نرخ سود 8 درصد 865 هزار تومان است و برای زوجین که می‌توانند 160 میلیون تومان دریافت کنند یک میلیون و 700 هزار تومان اقساط پرداخت خواهند کرد.
 
قاسمی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بانک مسکن منابع خود را در بازار بین‌بانکی تسهیلات می‌دهد، گفت: بانک مسکن اگر منابع اضافی که از سپرده‌گذاری جذب کرده طبیعی است، نباید آن را محبوس کند و باید آن را به چرخه در بیاورد.
 
وی افزود: بنابراین بانک مسکن خارج از مقررات بانک مرکزی در بازار ین بانکی اقدام به پرداخت تسهیلات نمی‌کند.