تحریم‌های ‌آمریکا، آزمونی برای حاکمیت اروپا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مشاور دفتر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرد که تحریم‌های ‌آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران کار می‌کنند از یک طرف و افزایش تعرفه‌های گمرکی ایالات متحده بر واردات آلومینیوم و فولاد از سوی دیگر آزمون‌هایی برای سنجش اقتدار حاکمیت اروپاست و باید پاسخ محکم و سختی به آن داده شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران به نقل از رویترز، ایالات متحده به تازگی اعلام کرده است که تحریم‌هایی را  علیه شرکت‌های اروپایی که با ایران رابطه کاری دارند، وضع خواهد کرد. با این تهدید دولت‌های اروپایی به عنوان بازماندگان در توافق هسته‌ای ایران به دنبال راه‌حلی برای عملیاتی ماندن این توافق هستند.
به گزارش رویترز، در این راستا یکی از مشاوران ریاست‌جمهوری فرانسه گفت این یک آزمون برای اروپاییان است تا حاکمیت مستقل خود را در برابر ‌آمریکا حفظ کنند. به گفته این مشاور اکنون زمان آن رسیده است که اروپاییان یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری در مقابل ‌آمریکا به عمل آورند.
 
او گفت: فرانسه و سایر مقامات اتحادیه اروپا روی راه‌حل‌های فنی و حقوقی گوناگون برای حفظ ارتباطات کاری و کانال‌های مالی فعلی با ایران کار می‌کنند. همچنین از شرکت‌هایشان در ایران حمایت و در برابر تحریم‌های ‌آمریکا از آن‌ها محافظت خواهند کرد.
 
یکی از راهکاری حقوقی و تجربه‌شده در اتحادیه اروپا به‌روزرسانی مقررات حقوقی اتحادیه اروپا علیه تحریم‌های آمریکاست که در سال 1996 مورد استفاده قرار گرفت. این مقررات موسوم به Blocking Statute پس از آن وضع شد که دولت آمریکا به ریاست‌جمهوری بیل کلینتون تحریم‌هایی علیه شرکت‌های اروپایی که با کوبا کار می‌کنند، وضع کرد. برابر این مقررات اتحادیه اروپا بنگاه‌های اروپایی را از همراهی با تحریم‌های آمریکا منع و اعلام کرد رأی دادگاه‌ها علیه شرکت‌های اروپایی در مورد نقض تحریم‌های آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد. اکنون نیز مشاور رئیس‌جمهور فرانسه خبر داده است که شرکت‌های اروپایی به ویژه فرانسوی و آلمانی درخواست روشن شدن موضع اتحادیه در قبال این مساله و این مقررات شده‌اند.
 
 مشاور ریاست‌جمهوری فرانسه تصریح کرد که امانوئل مکرون در دیدار غیررسمی سران اتحادیه اروپا در بلغارستان بر این موضع مستقل اتحادیه اروپا اصرار کرده و با همتایان خود در این خصوص رایزنی خواهد کرد.