موانع پیشبرد دیپلماسی اقتصادی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، غلامرضا انصاری معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست صبحانه کاری با اتاق تعاون ایران اظهار داشت: در این که بخش تعاون در ایران به خوبی معرفی نشده، شکی نیست و محدوده تعریف تعاونی‌ها در ایران بسیار کمتر از آن چیزی است که در دنیا به آن نگاه می‌شود. 
وی با اشاره به فعالیت موفقیت تعاونی‌ها در اقتصادهای دنیا از جمله در انگلستان، روسیه و هند اظهار داشت: تعاونی‌ها  به عنوان ابزار بسیج مردم در حوزه اقتصادی از محورهای اصلی اقتصاد هستند که دولت‌ها نیز از آنها حمایت می‌کنند. 
 
انصاری با تاکید بر اینکه حمایت دولت از تعاونی ها در دنیا به شکل سوبسید نیست، گفت: سوبسید باعث تضعیف بخش‌های اقتصادی می‌شود و همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که این روش مفید نیست.
 
وی با تاکید بر لزوم بازنگری در فعالیت تعاونی‌ها در کشور ما، تصریح کرد: تعاونی‌ها باید زمینه‌ساز حضور و بسیج مردم در حوزه اقتصاد باشند. 
انصاری در ادامه با تشریح برخی مشکلات فعالیت‌های تجاری و پیشبرد دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: عدم تداوم از مشکلات تجارت خارجی ما است و برای نمونه ما بازاری را پیدا می‌کنیم اما بعد از ۶ ماه به دلیل آنکه مطالعات کافی برای حفظ بازار نداریم نمی‌توانیم آن را ادامه دهیم. مثلا در برهه‌ای برای کالایی در فاصله کوتاهی بازاری را پیدا می‌کردیم و در حالی که می‌توانست آن بازار را تصاحب کند اما به یکباره در داخل به خاطر نیاز داخلی صادرات ممنوع می‌شد و این عدم تداوم خود به تجارت ضربه می‌زند. 
به اعتقاد وی تعاونی‌ها به خاطر گستردگی زمینۀ فعالیت‌شان پشتوانه خوبی برای صادرات کشور هستند. 
معاون وزیر امور خارجه همچنین از برگزاری سمینار سفرا در آینده نزدیک خبر داد و از اتاق تعاون خواست تا با حضور موفق‌ترین تعاونی‌ها در این سمینار شرکت کنند. 
وی درباره موضوع غفلت از اقتصاد در دیپلماسی که در نشست امروز از سوی فعالان بخش تعاونی مطرح شد، اظهار داشت: پیش از این نگرش و توجه به اقتصاد و انتظارات از وزارت خارجه به شکل فعلی نبوده است و به تازگی صحبت از دیپلماسی اقتصادی می‌شود.
انصاری در عین حال معاونت اقتصادی را از قدیمی‌ترین معاونت وزارت امور خارجه معرفی کرد که در دوره دولت سابق برای چند سالی حذف شد و در زمان وزارت دکتر ظریف دوباره احیا شد. 
انصاری تاکید کرد وزیر معتقد است که همه باید به دنبال یک دیپلماسی اقتصادی بروند اما این زمان‌بر است و برای اینکه دیپلمات گرایش اقتصادی پیدا کند نیاز به زمان دارد؛ در عین حال که این موضوع در دنیا نیز موضوع تازه‌ای است و دیپلماسی اقتصادی پدیده جدیدی است که دیپلمات‌های ما برای ورود به این عرصه مبتدی هستند. 
وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در دیپلماسی ما برای پرزنت کردن اقتصاد و تجارت دارد گفت: نمی‌توانیم اقتصادی را در دنیا پرزنت کنیم که با اصول اقتصاد نوین فاصله دارد.
سفیر سابق ایران در هند بر لزوم توجه ویژه تعاونی‌ها به برخی بازارهای دنیا از جمله بازار هند که توانسته قشر متوسط یعنی مصرف کننده را به شدت افزایش دهد، تاکید کرد. 
وی همچنین با اشاره به اینکه تجارت جاده یک طرفه نیست، گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی با اعتقاد برد-برد شکل می گیرد اما متاسفانه ما قراردادی را برد می‌دانیم که منفعت یک طرفه از ببریم که این نگاه نیازمند اصلاح است. بنابر این نگاه ما به تجارت باید عوض شود تا وزارت امور خارجه بتواند از آن دفاع کند. 
انصاری در پایان تاکید کرد که باید با اقتصادهای کوچک اطرافمان بتوانیم ارتباط ساختاری برقرار کنیم.