تولیدکنندگان سنگ آهن برای ورود به بورس کالا مصمم هستند
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز) به نقل از سنا، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران در خصوص عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: گندله و کنسانتره سنگ آهن در حالی در بورس کالا پذیرش شده که با عرضه سنگ آهن و فرآورده های آن در این بازار، کشف قیمت این مواد معدنی به شفافیت هر چه بیشتر و روند عادلانه نزدیک تر می شود.
 
بهرام شکوری درباره زمان احتمالی آغاز عرضه های سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا گفت: طبق رایزنی ها و اقدامات انجام شده، مقرر است که سنگ آهن بزودی در بورس کالا عرضه شود و در همین راستا اجرای مقدمات آن در حال پیگیری است؛ بطوریکه انتظار می رود در نیمه اول سال شاهد عرضه سنگ آهن در رینگ داخلی بورس کالا باشیم.
 
شکوری اظهار داشت: در حال حاضر به غیر از چند تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در کشور، سایر تولیدکنندگان سنگ آهن SMEها هستند که برای ورود آنها به بورس کالا نیز در تلاش هستیم.  
 
وی در خصوص استقبال فعالان این حوزه از عرضه کالا در بورس گفت: به نظر می رسد استقبال خوبی از عرضه سنگ آهن در بورس به عمل آید؛ چراکه انجمن سنگ آهن و فعالان این حوزه بسیار مصمم هستند که زودتر شاهد کشف قیمت سنگ آهن در بورس باشیم.
 
وی با تاکید بر چشم انداز مثبت عرضه سنگ آهن در بورس کالا اظهار کرد: بورس کالا یکی از مجراهایی است که می تواند به کشف قیمت درست، تشخیص میزان مازاد محصول و در نهایت صادرات مازاد تولید بر نیاز داخلی کمک کند.
 
شکوری در بیان مهم ترین مزایای عرضه سنگ آهن در بورس کالا به موضوع کشف قیمت شفاف تاکید کرد و گفت: اصلی ترین مزیت بورس، کشف قیمت شفاف است که مکانیسم معاملاتی آن براساس حاکمیت نظام عرضه و تقاضا، موجب تعیین قیمت عادلانه در بازار می شود. دومین مزیت مهم آن نیز دریافت سریع پول حاصل از فروش کالا توسط تولیدکننده است. این در حالی است که همواره یکی از گله مندی های تولیدکنندگان سنگ آهن این است که ضمن فروش ارزان قیمت کالا، به سختی می توانند پول خود را نیز دریافت کنند. اما بورس کالا با ایفای این دو نقش مهم می تواند کمک بزرگی به سنگ آهنی ها کند.
 
وی به تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تکمیل زنجیره ارزش تولید فولاد با عرضه سنگ آهن در بورس کالا اشاره کرد و گفت: وزارت صمت نیز خواستار این است که در وهله اول یک هارمونی در زنجیره ارزش صنعت فولاد ایجاد شود و در وهله دوم این زنجیره ارزش نیز تکمیل شده و توسعه پیدا کند تا حتی الامکان سنگ آهن به صورت یک کالا با ارزش افزوده بالاتر صادر شود که این امر نیز غایت نظر همه فعالان این حوزه است.  
 
شکوری در خاتمه سخنان خود پیش بینی کرد با کشف قیمت واقعی و پرداخت به موقع مطالبات تولیدکنندگان، دیگر چالشی بین تولیدکنندگان صنایع بالادست و پایین دست صنعت وجود نخواهد داشت.