هزینه‌های سنگین خروج برای آمریکا
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، 18اردیبهشت جایگزین 22 اردیبهشت شد.ترامپ که قرار بود 22 اردیبهشت تصمیم خود را درباره برجام اعلام کند، در توییتر خود اعلام کرد:ساعت 22:30 (سه‌شنبه) را برای این اقدام انتخاب کرده است.
 
گمانه زنی های مختلفی در این زمینه مانند خروج آمریکا از برجام که نقض قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود، ماندن در این پیمان یا تعیین ضرب الاجل دوباره مطرح شده است.
 
حسن روحانی رییس جمهوری ایران در خصوص تصمیم ترامپ ،روز(یک‌شنبه) درجمع مردم شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی تاکید کرد: آمریکا همیشه علیه ملت ما فتنه کرده، اما هیچگاه در برابر عظمت ایران موفقیت به دست نیاورده است. این بار نیز دوباره اشتباه می کند و اگر بخواهد از برجام خارج شود، خواهد دید که پشیمانی تاریخی برای او خواهد بود.
 
حال باید منتظر ماند ودید ،ترامپ چه تصمیمی خواهد گرفت؛تصمیمی که به طور گسترده با واکنش جهانی روبه‌رو خواهد شد .در همین خصوص با سید محمد علی حسینی ،سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه وسفیرسابق ایران در ایتالیا، گفت وگویی داشته‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد:
 
به نظر شما موضع اروپا با خروج احتمالی آمریکا از برجام چه خواهد بود؟
 
اروپا برجام را به نفع همه طرف‌ها و بلکه در راستای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی می داند و آن را به عنوان یکی از ارزشمندترین دستاوردهای دیپلماتیک خود معرفی می‌کند. اروپا تحت هر شرایطی سعی خواهد کرد تا برجام را سراپا نگه دارد و در آن باقی بماند. آن‌ها در تلاش هستند تا حدممکن از باج خواهی طرف آمریکایی و خروج احتمالی آن جلوگیری کنند. با این وجود آنچه از طرف اروپایی در اجرای تعهدات و تلاش در مسیر درست برای حفاظت و نگهبانی از تمامیت برجام،انتظار می‌رفت حاصل نشد. متاسفانه رفتار این روزهای اروپاییان نیز نشان می دهد که به جای تلاش برای جبران کاستی‌ها و تقصیرات و همچنین تشویق و دلجویی از طرف ایرانی که کم‌ترین نقص و ایرادی به مسئولیت پذیری و انجام تعهداتش وارد نبوده ؛گرایش و چرخشی به سمت زیاده‌طلبی ها و خواسته های غیرقانونی و به لحاظ بین‌المللی نامشروع طرف آمریکایی به حساب طرف ایرانی داشته اند؛ امری که از هر جهت ناموجه و غیرقابل پذیرش است. در هر صورت اروپاییان به‌خاطر ظرفیت و توان محدود خود تلاش می‌کنند تا به‌رغم اختلاف‌نظرهایی که با دولت آقای ترامپ در حوزه‌های مختلف ازجمله توافق هسته ای برجام دارند،روابط دوسوی آتلانتیک را تاپایان دوره جنجالی و ناآرام آقای ترامپ مدیریت و کنترل کنند.
 
خروج آمریکا از برجام چه پیامدهایی بر نقش‌آفرینی جهانی و موقعیت بین المللی این کشور خواهد داشت؟
 
موقعیت و حیثیت آمریکا به دلیل سابقه‌های سوء و مداخله‌جویانه خود و ایفای نقش کلیدی در ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در نقاط مختلف دنیا و به‌خصوص در غرب آسیا و تولید و حمایت از گروه‌های تروریستی و افراط گرا و همچنین بدعهدی‌ها و نقض مکرر پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سال‌هاست که آسیب دیده و یکی از دلایل اصلی افول این کشور در سال‌های اخیر به شمار می رود. البته بدون شک زیر پاگذاشتن وقیحانه یک توافق چندجانبه بین‌المللی وخروج احتمالی آمریکا از برجام به دلیل آنکه جهانیان آن را مورد توجه قرار دادند و به‌جز یکی، دو رژیم غاصب و متجاوز ، تمامی دنیا از آن به عنوان یک دستاورد دیپلماتیک حمایت کردند، دارای آثارمنفی، هزینه‌ها و خسارت‌های گزاف سیاسی و حیثیتی برای طرف آمریکایی خواهد بود./ قانون