دور زدن تحریم خصوصیت رمز ارزها است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ارزهای رمزنگاری شده و نظام فناوری‌های مالی گفت: تجارت با استفاده از تکنولوژی در حال تغییر و تحول است و شاخص‌های گسترش و رشد فین تک در جهان نشان از حضور مستقیم فناوری در بازارهای مالی دارد. یکی از زیر مجموعه‌های فناوری‌های مالی به بحث ارز دیجیتال مربوط است که توانسته تا محبوبیت زیادی کسب کند.  
آذری جهرمی ادامه داد: امروزه فین تک یکی از بحث‌های اساسی در اقتصاد دیجیتال است و اعتقاد دارم که ارزهای رمزنگاری شده می‌تواند تاثیر قابل توجهی در زمینه مدل‌های تبادلاتی مالی کشور ایجاد کند. دیدگاه وزارت ارتباطات و مجموعه‌های مختلف کشور، حضور فعالانه در بحث ارزهای رمزنگاری شده و تکنولوژی بلاک چین است؛ البته ابتدا باید در این حوزه پژوهش‌های مورد نیاز انجام شود تا این تکنولوژی به مسئولان معرفی شود.
 
وزیر ارتباطات افزود: همانطور که قبلا در فراخوان‌هایی اعلام شده، بخش پژوهشی وزارت ارتباطات و پژوهشگاه پولی و مالی بانک مرکزی به منظور بررسی و ایجاد راه حلی نهایی در زمینه بحث تکنولوژی و مالی ارز ملی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تا به امروز نتایج این همکاری مناسب بوده و نمونه آزمایشی در حال پیاده سازی است.
 
دور زدن تحریم خصوصیت رمز ارزها است
 
وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در رسانه‌های خارجی مبنی بر دستور کار ایران برای توسعه و استفاده ارز ملی به منظور دور زدن تحریم‌ها اظهارداشت: غیر متمرکز بودن و عدم نظارت هیچ نهاد رگولاتوری مالی بر ارزهای مجازی از جمله خصوصیات پول‌های دیجیتالی است؛ تمامی رمز ارزها قابلیت دور زدن تحریم دارند چرا که تحت نظارت رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا نیستند و این مسئله در ارز مجازی ملی نیز طبیعتا وجود دارد.  
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره پشتوانه در پول‌های دیجیتالی خاطر نشان کرد: ارز ملی مجازی دارای پشتوانه خواهد بود، همانطور که طلا پشتوانه ارز ملی مجازی مالزی و نفت پشتوانه پول دیجیتالی ملی کشور ونزوئلا به شمار می‌رود؛ فقدان پشتوانه در زمینه مسائل فقهی از نظر علما اشکال دارد.
 
مراجع تقلید با ارزهای رمزنگاری شده مخالف نیستند
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص خبر منتشر شده در ایبِنا مبنی بر نظر مراجع درباره معامله با ارزهای رمزنگار تاکید کرد: اطلاق حرمت یا ممنوعیت به بیت کوین به معنای تعمیم آن به سایر ارزهای رمز پایه نیست و اشکال فقهی بیت کوین بدون پشتوانه بودن این ارز رمزنگاری شده است.
 
کاهش خروج ارز از کشور با ممنوعیت ارزهای مجازی توسط بانک مرکزی
 
آذری جهرمی با اشاره به ممنوعیت معامله ارزهای مجازی از جمله بیت کوین توسط بانک مرکزی اظهارداشت: ممنوعیت معامله ارزهای مجازی و بیت کوین توسط بانک مرکزی به عنوان رگولاتور مالی و ارزی کشور به دلیل جلوگیری خروج ارز در شرایط فعلی کشور است.  
 
مسئول حوزه ارزی کشور بانک مرکزی است
 
به گزارش ایبنا ،وی خاطر نشان کرد: حواشی زیادی از جمله مسائل فقهی درباره پول‌های دیجیتالی باید بررسی شود، اما برای تدوین مقررات اسلامی در زمینه پول تلاش می‌شود. مسئولیت حوزه ارزی و مالی کشور بر عهده بانک مرکزی است و تصمیم گیرنده حوزه ارزهای مجازی نیز بانک مرکزی محسوب می‌شود.