دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به نفع واردات است

 

به گزارش پایگاه اطاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بیش از ده روز از اجرای سیاست های ارزی دولت می گذرد اما اخبار نشان می دهد که ثبت سفارش و دریافت ارز برای گروه های هدف به راحتی نیست. دیروز یک عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا از این گفت که هیچ واردکننده ای نتوانسته با دلار 4 هزار و 200 تومانی ثبت سفارش کند.
 
یحیی آل اسحاق، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره نگرانی بعضی واردکنندگان در عدم دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: پس از اعلام نرخ 4 هزار و 200 تومان برای ارز و صدور بخشنامه دولت بعضی تجار از عدم پرداخت ارز با این نرخ گلایه کرده اند درحالیکه رویکرد دولت در بخشنامه ای که صادر کرده نشان می دهد که واردکنندگان نباید در زمینه دریافت دلار 4 هزار و 200 تومانی مشکلی داشته باشند.
 
آل اسحاق گفت: براساس بخشنامه دولت صادرکنندگان می توانند ارز دریافتی شان را در بانک ها بفروشند، سپرده کنند، با آن کالا وارد کنند و حتی به کس دیگری واگذار کنند اما باید حتما ورود و خروج این ارز را در جایی ثبت کرد. واردکنندگان اکنون می توانند ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کنند که از ارز مبادله ای سابق یعنی 3 هزار و800 تومان گران تر است و مابه التفاوت آن به نفع واردکننده است. به نظر من واردکنندگان باید تا راه اندازی سیستم ارزی بانک مرکزی کمی صبر کنند.
 
رییس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه شرایط فعلی ملاک قضاوت درباره وضعیت ارز نیست ادامه داد: اکنون مدت زمان کمی از بروز بحران و تلاطم در بازار ارز گذشته است و باید کمی صبر کنیم. تثبیت قیمت ارز به نفع فعال اقتصادی واقعی است. وضعیت گذشته که امکان خرید و فروش ارز وجود نداشت به نفع اقتصاد کشور نیست.
 
آل اسحاق با اشاره به اینکه پیش از تعیین این قیمت از طرف دولت و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی قیمت اصلی ارز را 4 هزار و 200 تومان تخمین زده است گفت: دخالت عوامل غیراقتصادی ارز را به بالای 6 هزار تومان رساند.