مسافران زمینی از کجا ارز مسافری بگیرند؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)؛ با توجه به لیست اعلام شده توسط بانک مرکزى و با مراجعه به شعب بانک ملى، ارز مسافرتى به مسافران زمینى تعلق نمى‌گیرد. زمانى که علت را جویا شوید این موضوع را به سیاست‌های اتخاذ شده از سوی بانک مرکزى ارجاع مى‌دهند.
 
لازم به ذکر است شعب بانک ملی نیز که مسئولیت فروش ارز مسافرتی را برعهده دارند، به مسافران فقط یورو می‌پردازند آن هم با قیمتی نزدیک 5400 تومان، در حالى که بانک مرکزى نرخ یوروى دولتى را حدود 5160 تومان اعلام کرده است؛ البته در بازار آزاد نرخ فروش یورو 6800 تومان است.
 
همچنین اعلام شد که ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.
 
با مراجعه به صرافى‌ها براى دریافت ارز مسافرتى متوجه شدیم دلار با نرخ دولتى به آن‌ها تزریق نمى شود بنابراین دلار 4200 تومانى ندارند اما با نرخ آزاد یعنى هر نرخى که خودشان اعلام کنند دلار مى‌فروشند.
 
اصغر سمیعى رییس اسبق صرافان در این باره به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: پیش تر نیز گفته‌ام این گونه تک نرخى کردن دلار واقعى نیست و در نتیجه موجبات رانت و سفته بازى را ایجاد مى‌کند.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،وى خاطر نشان کرد: مسافران زمینى با مراجعه به صرافى‌هاى غیر رسمى مى‌توانند دلار با نرخ آزاد تحویل بگیرند.