بازار ارز در انتظار گام مکمل
به طور حتم ارز برای گروه های هدف عرضه می شود. بانک ملی و بانک سامان به طور مشخص به مسافران، دانشجویان و دیگر افرادی که در طبقه بندی مورد نظر بانک مرکزی مجاز به دریافت ارز هستند، دلار، یورو و دیگر ارزها را می فروشد. ارز هم چنین به فعالان تجاری هم عرضه می شود. سوال اما این است که آیا روال کنونی عادی است یا درست است؟ به نظر من روال کنونی، غیرعادی و نادرست است. بانک مرکزی در سال گذشته چند خطا انجام داد که بازار ارز کشور را به اینجا رسانده است. خطای اول این بود که بانک مرکزی زمانی که نرخ ارز به 3 هزار و 800 تومان رسیده بود، یکسان سازی را انجام نداد. خطای دوم این بود که بانک مرکزی زمانی که بازار ارز به نرخ واقعی رسیده بود، نرخ های دیگر را مورد نظر قرار داد و چندنرخفی بودن ارز را پذیرفت. خطای سوم این بود که بانک مرکزی اجازه تعدیل نرخ تورم انباشته شده در نرخ ارز را نداد.
 
اقدام بانک مرکزی در یکشنبه گذشته، اصلاح رفتارش بود. یکسان سازی نرخ ارز بالاخره در هفته گذشته انجام شد اما در شرایطی که واقعی سازی نرخ ارز انجام نشده است. زمانی که به هر دلیلی قیمت واقعی کالایی در بازار در نظر گرفته نشود، قیمت های موازی در بازارهای غیررسمی جان می گیرد. امروز متاسفانه در بازار ارز ایران قیمت دومی هم شکل گرفته که به شکل غیررسمی ارز با آن مبادله می شود. کافی است چرخی در اطراف میدان فردوسی تهران بزنید تا این قیمت را کشف کنید.
 
به نفع دولت و بانک مرکزی است که برای رسیدن قیمت 4 هزار و 200 تومان که در آن یارانه دخیل است، به نرخ واقعی تلاش کند. دولت گام اول را برداشته و نرخ را یکسان کرده و اکنون باید گام مکمل را بردارد. در چنین شرایطی دیگر صف های طولانی در فرودگاه ها و مرزهای زمینی و دریایی، یا در بانک ها شکل نمی گیرد و بورکراسی خسته کننده دریافت ارز گروه های هدف و دیگر متقاضیان را آزرده نخواهد کرد. از سوی دیگر خطر رانت با بقای نرخ غیرواقعی ارز به حیات خود ادامه می دهد و اجازه نخواهد داد که دولت به عنوان ناظر در بازار به معنی واقعی نقش خود را ایفا کند.