سهم بیمه البرز به تامین اجتماعی نرسید
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بهمن ماه سال گذشته بود که بلوک ۱۷.۳۴ درصدی بیمه البرز برای فروش آگهی شد. قرار بود 693 میلیون و 666 هزار و 777 سهم بیمه البرز توسط سازمان خصوصی سازی در بورس اوراق بهادار عرضه شود اما به دنبال تایید نشدن صلاحیت خریداران، این معامله صورت نگرفت. قیمت پایه تعیین شده برای هر سهم بیمه البرز برای این عرضه، قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از مبلغ 1275 ریال کمتر نباشد، اعلام شده بود. آن زمان سه خریدار برای این بلوک وجود داشت که صلاحیت آنها برای انجام معامله تایید نشد. به گفته معاون بازار بورس تهران یکی از خریداران مدارک خود را با تاخیر ارسال کرد و خریدار دیگر به دلیل عدم تمکن مالی حائز شرایط لازم برای انجام معامله نبود و دلیل تایید نشدن صلاحیت خریدار سوم نیز این بود که شرایط مالکیت مستقیم و غیرمستقیم خود خریدار و سهامدار عمده رعایت نشده بود یعنی مالکیت مستقیم و غیرمستقیم خریدار و سهامدار عمده بیش از 20 درصد می‌شد که در صنعت بیمه این میزان نباید بیش از 20 درصد باشد.
 
بلوک بیمه البرز بار دیگر در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۶ آگهی شد و این بار به فروش رفت. این بلوک به ارزش حدود 90 میلیارد و 246 میلیون تومان از سوی کارگزاری صبا تامین برای کنسرسیومی متشکل از سه صندوق بازنشستگی، صندوق عشایر و صندوق تامین اجتماعی به قیمت هر سهم 130 تومان و یک ریال خریداری شد و به این ترتیب، تامین اجتماعی عملا سهامدار 51 درصدی بیمه البرز شد و کنترل آن را در اختیار گرفت.
 
اما این معامله زمانی قطعی می شد که قطعیت آن در مهلت مشخص شده در سامانه کدال به اطلاع می رسید. بر این اساس٬ قطعیت این معامله باید در فروردین ماه اعلام می شد و از آنجا که این اتفاق نیفتاد٬ عملا معامله ابطال شد.
 
شنیده ها حاکی است که سازمان بورس طی نامه ای به بیمه مرکزی خواستار تعیین تکلیف این معامله شده اما بیمه مرکزی صلاحیت این معامله را تایید نکرده است و علت آن٬ سهم بیش از ۲۰ درصدی مجموعه وزارت رفاه از این شرکت در صورت تایید معامله بود. بنابراین معامله بلوک ۱۷.۳۴ درصدی بیمه البرز ابطال شد؛ ضمن آنکه اگر این بلوک دوباره آگهی شود٬ تامین اجتماعی دیگر نمی تواند به عنوان یکی از خریداران حاضر شود.