دهن کجی اقتصاد چین به جنگ تجاری
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،جرقه های جنگ تجاری که آغاز شد، همه کشورها شروع کردند به چرتکه انداختن حساب و کتاب اقتصادیشان. احتمالا چون هدف جنگ تجاری که امریکا می خواهد به راه بیندازد، چین است، تنش ها باید گریبان گیر این کشور هم باشد. اما در این میان گروهی از کشورها هم محاسبه کردند که اگر چین نتواند صادراتش به امریکا را ادامه دهد، آنها جایش را بگیرند و این گونه بازار صادراتی خود را گسترش دهند. گروهی دیگر هم نگران شدند که سرریز تولیدات چین که حالا بازار بزرگی مثل امریکا را از دست داده وارد کشور آنها شود و تولید داخل شان را دگرگون کند. اما گزارش ها از وضعیت اقتصاد چین در سه ماه اول سال جاری حاکی از خبری متضاد است. سی ان ان مانی در گزارشی نوشت: اقتصاد چین سال 2018 را با قدرت شروع کرده و به تنش های تجاری با ایالات متحده بی اعتناست.
 
طبق این گزارش و براساس اطلاعات دولت چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه اول سال 2018، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 6.8 درصد رشد کرده است.
 
ترس از جنگ تجاری بین ایالات متحده و چین از شروع سال جدید، شدت گرفت. هر دو کشور هم اعلام کردند قصد دارند تعرفه هایی روی واردات از کشور مقابل اعمال کنند. اما با این حال به نظر می رسد که تهدیدات تاکنون تاثیری بر فعالیت های اقتصادی نداشته است. نرخ رشد اقتصادی چین در سه ماه اول سال جاری مانند نیمه دوم سال 2017 گزارش شده است.
 
دولت چین ماه گذشته اعلام کرده که هدفش رشد اقتصادی 6.5 درصدی در سال است. اما چنین رشد اقتصادی حتما حسادت کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده را برمی انگیزد. با این حال، این رشد مقداری کمتر از رشد 6.9 درصدی سال 2017 چین گزارش شده است.
 
سی ان بی سی هم در گزارشی دیگر به وضعیت اقتصادی چین پرداخته است. طبق این گزارش، اکثر سهام های آسیا ریزش داشته اند، اما چین با رشد اقتصادی مواجه شده است.
 
در توکیو Nikkei 225، با 0.01 افزایش، رشد کمی داشته است. اما The broader Topix 0.22 درصد کاهش را تجربه کرده است.
 
در مقابل در سئول، Kospi با وجود رشد خودروسازان با کاهش 0.1 درصدی مواجه شد.
 
این گزارش همچنین می نویسد که بازارهای بزرگ چین پس از انتشار اطلاعات کلیدی کاهش یافتند. حتی شاخص Hang Seng هنگ کنگ 0.08 درصد کاهش پیدا کرد.
 
از طرفی انتظارات برای فصل درآمد امریکا بالاست. با نتایج سه ماه اول سال پیش بینی می شود که رشد 18.6 درصدی رخ دهد. طبق گزارش سی ان بی سی، بازارهای امریکا پس از حمله هوایی هفته گذشته به سوریه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده اند.