مطالبه وجه چک از ظهرنویس تا ۱۵ روز امکان پذیر است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بسیاری از دارندگان چک از قوانین حاکم بر چک و نیز مسائل حقوقی مربوط به آن اطلاع چندانی ندارند.
 از جمله مواردی که به وفور در بین مردم رواج داشته و صورت می پذیرد نقل و انتقال چک با امضای ظهر آن است.
 به عبارت عنوان مثال شخص " الف " به علت بدهی به شخص " ب " چکی در وجه وی صادر کرده و شخص " ب " نیز با امضای ظهر آن، چک را به شخص سومی انتقال می‌دهد.
 جالب است بدانید بر اساس قوانین موجود در شبکه بانکی در صورتی که چک فوق برگشت زده شود، نفر سوم تنها تا ۱۵روز فرصت مطالبه از شخص دوم را دارد و پس از گذشت ۱۵روز در در صورتی که نفر سوم شکایتی را از نفر دوم نداشته باشد، مسائل حقوقی بین نفر اول و نفر سوم ادامه پیدا خواهد کرد.
 به عبارت دیگر با گذشت ۱۵روز از برگشت چک و عدم مطالبه، نفردوم که ظهر نویس چک است از این بین کنار گذاشته و نفر سوم باید از صادر کننده چک درخواست مطالبه وجه کند.
به همین دلیل است که بانک ها و موسسات اعتباری برای ضمانت تسهیلات از ضامنین و وام گیرنده می خواهند که متقابلاً ظهر چک های یکدیگر را امضا کنند.
 همچنین بانک ها و موسسات اعتباری به جهت اهمیت همین ۱۵روزه ذکر شده در قانون چکهای تسهیلات گیرنده و وام ضامنین را بدون تاریخ در پرونده تسهیلات قرار می دهند.
به گزارش اخبار بانک،  البته در قانون فرصت ۱۵روزه برای چک های داخل یک شهر است و ۴۵روزه برای بین دو شهر و شش ماهه برای خارج از کشور تعیین شده است که با توجه به آنلاین بودن همه حسابها فرصت‌های بیش از ۱۵روز خود به خود از بین می‌رود