نرخ سود بانکی متعادل شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، زمانی نرخ سود سپرده بانک ها 22 درصد بود. سال هایی هم نرخ سود در اختیار بانک ها و موسسات اعتباری قرار داشت. همان سال هایی که در مسابقه سود بیشتر، بانک ها و موسسات باهم رقابت می کردند تا بتوانند پول های مردم را از آن خود کنند. بعد از سرکار آمدن دولت یازدهم، هرسال تقریبا 2 درصد از سود سپرده بانک ها کاهش پیدا کرد و الان این نرخ روی 15 درصد قرار گرفته است. البته که سال گذشته، دولت در اقدامی نادر، جهت ثبات بازار، اوراق گواهی سپرده 20 درصدی منتشر کرد. انتشار اوراقی که طی دو هفته گفته شد 230 هزار میلیارد تومان جا به جایی منابع رخ داد. بانک ها شلوغ شد و طی دو هفته کاربران بانک ها، در حال بستن سند سپرده بلندمدت یک ساله 15 درصدی و تبدیل آن به گواهی سپرده 20 درصدی بودند. طی این مدت آنقدر بانک ها با مشتری ها پر شد که متصدی بانک ها با خنده و شوخی می گفتند به اندازه تمام دوره کاری شان حساب باز و بسته کرده اند. البته بعضی بانک ها هم این اقدام بانک مرکزی را چراغ سبزی برای سود های بیشتر سپرده ها معنی کردند.
 
اما اوراق گواهی سپرده 20 درصدی معادلات بانک ها را بهم ریخت. چرا که آنها برای تسهیلاتی که داده بودند، سود 18 دریافت می کردند، اما برای سپرده مشتریان خود باید سود 20 درصدی می پرداختند. البته که خیلی کارشناسان معتقدند بانک ها طوری حساب کتاب کرده اند که سود تسهیلات در عمل بالاتر از 18 درصد برایشان تمام می شود، چرا که اصولا بانک ها مثلا برای پرداخت وام 20 میلیون تومانی، حدود 3 میلیون تومان آن را تا زمان تسویه وام در حساب بانکی بلوکه می کنند. به این ترتیب در حالی که 17 میلیون وام داده اند، اما سود تسهیلات 20 درصدی را دریافت می کنند. اما با این حال بانک ها معتقدند که این اوراق سپرده 20 درصدی باعث ضرر و زیان آنها می شود. کوروش پرویزیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل بانک پارسیان همان زمان گفت: انتشار اوراق 20 درصدی در آینده حتما روی نرخ سود تسهیلات تاثیر خواهد گذاشت. البته بانک مرکزی اعلام کرده مکانزیم جبرانی برای این کار اعمال خواهد کرد. در حال حاضر در خواست بانک ها این است که چون انتشار این اوراق گواهی سپرده 20 درصدی اثر منفی در تراز نامه ها آنها دارد، بانک مرکزی یا آن مکانزیم جبرانی را وضع کند و یا اینکه نرخ تسهیلات متناسب با این هزینه ها تعدیل شود. به گفته پرویزیان، افزایش هزینه بانک ها همراه با این سود 20 درصدی حول و حوش 24 درصدی است.
 
حالا پرویزیان در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران درباره نرخ سود بانکی در سال 97 بیان می کند: احتمالا با توجه به تصمیماتی که دولت در ارتباط با بازارهای مختلف به ویژه بازار ارز گرفته، در مورد بانک ها و سود بانکی هم تصمیماتی خواهد گرفت.
 
او ادامه داد: تصمیم گیری درباره نرخ سود بانکی در سال 97 باید حتما در شورای پول و اعتبار صورت گیرد. اما ما امیدواریم نرخ سود بانکی متعادل شود. البته این به معنی بیشتر شدن نرخ سود بانکی نیست. به اعتقاد پرویزیان، سود بانکی افزایش پیدا نمی کند.