صادرات پتروشیمی ها در قالب یورو است
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، دلار که گران شد، صحبت های مختلفی از دلایل آن هم به میان آمد. عده ای اعلام کردند مشکل از سیاست‌های ارزی دولت بوده است. محسن رضایی در اینستاگرام خود نوشت: دلایل افزایش دلار سه بخش دارد؛ بخشی از آن به نحوه اداره اقتصاد ملی، بخشی به سفته بازی و بخش دیگر به آثارتحریم باز می‌گردد. عده ای پول های در اختیار موسسات مالی و اعتباری و در دست مردم را به میان آوردند و گروهی هم گفتند پتروشیمی ها از دادن ارزهایشان به بانک مرکزی خودداری می کنند. مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران دراین باره بیان کرد: پتروشیمی ها سالانه بیش از 20 میلیارد دلار صادرات دارند و آن را در اختیار بانک مرکزی قرار می دهند.
 
*پروشیمی ها ارزهایشان را در اختیار بانک مرکزی قرار نمی دهند؟
 
خیر. این طور نیست. پتروشیمی ها همیشه ارزهایشان را در اختیار بانک مرکزی می گذارند.
 
*گروهی یکی از دلایل افزایش قیمت دلار را واگذار نکردن ارز توسط پتروشیمی ها عنوان کرده اند. اما سوال اصلی این است که پتروشیمی ها دلار دارند یا با ارزهای دیگر معامله می کنند؟
 
فرقی ندارد. معاملات کشور در قالب یورو انجام می شود. نقل و انتقالات و فروش هم معمولا با درهم است. با این حال پتروشیمی ها دلار هم دارند. صادرات پتروشیمی ها در قالب یورو است و نقل و انتقالات ارزی هم در قالب درهم انجام می شود.  
 
*در واقع پتروشیمی ها ارزهایی به غیر از دلار دارند؟
 
مهمترین بحث این است که ارز پتروشیمی ها برای خرید مصارف کشور استفاده می شود. به عبارتی اصلا نیاز نیست که ارز آنها وارد کشور شود و داخل صرافی ها به صورت اسکناس خرید و فروش شود. مهم این است که صادرات پتروشیمی ها و پول حاصل از آن مانند اعتبار در خارج از کشور و شبکه بانکی برای خرید مواد اولیه و کالاهای مورد استفاده کشور باقی می ماند.
 
* ارز پتروشیمی ها برای اقداماتی مهم تر از اسکناس صرافی ها استفاده می شود؟
 
بله. حجم اسکناسی که در اختیار صرافی ها قرار می گیرند، نسبت به واردات تجهیزات و موادی که در کشور مورد نیاز است، بسیار کم است.
 
*صادرات پتروشیمی در سال چه عددی است؟
 
حداقل در سال بالای 20 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی انجام می گیرد که به هرحال وارد کشور می شود.