جنگ تجاری، دو سر باخت است؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، ایالات متحده و چین در جنگ تجاری قرار گرفته اند و به نظر می رسد این جنگ هرروز بزرگتر می شود. سی ان ان مانی در گزارشی به تمام سوال ها درباره جنگ تجاری پاسخ داده است. سی ان ان از خوانندگان خواسته است سوالات خودشان را مطرح کنند و به آنها پاسخ داده است.
 
در ابتدا ایالات متحده تعرفه هایی را برای فولاد و آلومینیوم وضع کرد. در مرحله بعدی امریکا با تحقیقاتی که در مورد سرقت اسرار تجاری و مالکیت معنوی انجام داد، تعرفه هایی به ارزش 50 میلیارد دلار روی کالاهای چینی را مطرح کرد.
 
پنجشنبه هفته گذشته اوضاع تشدید شد. امریکا همچنان هم موارد جدیدی مطرح می کند. با اینکه دولت چین گفته است نمی خواهد جنگ تجاری راه بیاندازد اما تاکید کرده که در صورت لزوم از شروع جنگ ترسی ندارد.
 
*کدام کشور –چین یا امریکا- در جنگ تجاری برنده است و کدام منافع بیشتری از دست می دهد؟
 
همه چیز بستگی به اقدامات دو کشور دارد.
 
در این میان، امریکا یک برتری نسبت به چین دارد. ایالات متحده 130 میلیارد دلار کالا به چین می فرستد و در مقابل چین 505 میلیارد دلار به ایالات متحده صادر می کند. این به این معنی است که امریکا لیست طولانی تری برای اعمال تعرفه در اختیار دارد.
 
با این حال، چین از نظر وضعیت سیاسی قوی تر است. شی جینپینگ، رییس جمهوری چین، قدرت مطلق دارد و با ابزارهایی که در اختیار دارد می تواند مخالفت های عمومی را محدود کند. اما ترامپ با انتخابات میان دوره ای، گروه های قدرتمند و مطبوعات آزاد باید مقابله کند.
 
با این حال کارشناسان معتقدند، هر دو طرف در نهایت با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
 
*چه کالاهایی افزایش قیمت پیدا می کنند؟
 
این کالاها هنوز به فروشگاه ها نرسیده اند. دولت ترامپ، حدود 1300 عدد کالاهای صادراتی چین را که می تواند 25 درصد تعرفه روی آن اعمال کند را شناسایی کرده است.
 
لوازم الکتریکی مصرفی و لوازم خانگی مختلف –از جمله تلویزیون، ماشین ظرفشویی- در فهرست امریکا قرار دارند. این کالاها احتمالا گران تر می شوند و شرکت ها تصمیم می گیرند این هزینه مالیات جدید را به مشتریان منتقل کنند.
 
البته کسب و کارهای مختلف به دنبال لابی با دولت و حذف کالاهای مورد نظرشان از لیست هستند.
 
*من اغلب لباس های ارزان می خرم. آیا هزینه لباس با این تعرفه ها افزایش پیدا می کند؟
 
پوشاک و کفش از لیست اولیه دولت ترامپ و 1300 کالای صادراتی چین حذف شدند. اما صنعت خرده فروشی هنوز هم نگران است.
 
*آیا سرقت مالکیت معنوی توسط چین واقعی است؟
 
در ایالات متحده به طور فراگیر پذیرفته شده است که چین نرم افزارهای شرکت های امریکایی را سرقت می کند.
 
شرکت های چینی با حمایت دولت و گاهی اوقات تامین مالی، نیروهای امریکایی را که قصد دارند در چین کار کنند را به شرکت های مشترک وصل کنند. این امر باعث می شود که شرکت های امریکایی اسرار خود را با شرکت های چینی  به اشتراک بگذارند. در نهایت شرکت های چینی تکنولوژی را به دست می آورند، به شرکت های امریکایی فشار می آورند و سود می برند.
 
*آیا تعرفه شغل های جدیدی در ایالات متحده ایجاد می کند؟
 
تعرفه ها مسلما برخی از مشاغل را حفظ خواهد کرد. به طور مثال ترامپ که روی فولاد 25 درصد تعرفه اعمال کرد، شرکت های فولادی امریکا اعلام کردند کارگران بیشتری را استخدام خواهند کرد. از طرفی هم اگر واردات برخی محصولات از چین کاهش یابد، شرکت های امریکایی این محصولات را تولید خواهند کرد و ممکن است برای این تولیدات، نیروی کار بیشتری استخدام کنند.