۳۱ هزار میلیارد تومان از دارایی های ایمیدرو واگذار شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،رددیون ها برای اقتصاد و کارخانه های بزرگ دردسر شده است. زمانی دولت برای رددیون کارخانه هایش را تهاتر می کرد. کارخانه هایی که حالا خیلی وضعیت خوبی ندارند. حتی شرکت هایی که زمانی به عنوان خصوصی سازی واگذار شدند هم وضعیت خوبی ندارند. اما حالا دوباره موج دیگری از واگذاری ها ایجاد شده و خصوصی سازی در مرحله دوم در حال وقوع است. چند وقت پیش شستا در پی واگذاری شرکت هایش بود. حالا هم ایمیدرو صحبت هایی را مطرح کرده است.
 
 مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو صحبت هایی درباره رددیون ایمیدرو بیان کرده است. او گفت: جمع دارایی های واگذار شده سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) توسط سازمان خصوصی سازی بیش از 31 هزار میلیارد تومان است که 60 درصد این دارایی به مبلغ 16.3 هزار میلیارد تومان به عنوان رد دیون پرداخت شد. به جز مبلغ پرداختی بابت رددیون، 2.9 هزار میلیارد تومان نیز به نهادهای عمومی غیردولتی در قالب سهام عدالت داده شد.
 
رییس هیات عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) در گفتگو با ایرنا بیان کرد: واقعیت اینکه واگذاری های انجام شده به شکل غیرتخصصی و بدون توجه به ماهیت بخش معدن و صنایع معدنی صورت گرفت و مشکلات نیز به دنبال داشت.
 
به اعتقاد کرباسیان، بررسی کارشناسی در ارتباط با واگذاری ها نشان داد این امر شکست زنجیره ارزش و زنجیره تامین بخش معدن و صنایع معدنی، معادن زغالسنگ و ذوب آهن اصفهان را به همراه داشت. او ادامه داد: واگذاری دارایی ایمیدرو به نهادهای عمومی غیردولتی، بی توجهی به توسعه در مجامع شرکت های مربوطه را به همراه داشته، بگونه ای که برابر آمار موجود تا پایان سال 95 بیش از 40 درصد واگذاری ها به بخش خصوصی و تعاونی صورت گرفته، هشت درصد سهام عدالت و بقیه 52 درصد در قالب رد دیون به شبه دولتی، نهادهای عمومی و نظامی صورت گرفت که از جمله می توان به فولاد خوزستان اشاره کرد. شرکت آلومینیوم المهدی (بندرعباس) هم دیگر واگذاری بدون توجه به تعهدات و تضامین سازمان ایمیدرو بوده است.
 
با این که این میزان از واگذاری صورت گرفته است، اما به گفته رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بیش از چهار هزار میلیارد تومان وجوه حاصل از واگذاری وصل نشده است. او افزود: مساله مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، منابع حاصل از واگذاری دارایی ایمیدرو مرجوع نشده و بررسی ها نشان می دهد که مطالبات این سازمان بابت 70 درصد وجوه حاصل از واگذاری ها به رقم بیش از چهار هزار و 600 میلیارد تومان می رسد که تاکنون وصول نشده است.
 
براساس صحبت های کرباسیان، سازمان های توسعه ای کشور برای مشارکت با بخش غیردولتی به منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، تکمیل طرح های نیمه تمام، ایفای وظایف حاکمیتی در حوزه های نوین با فناوری پیشرفته و آماده سازی بنگاه ها برای واگذاری، به منابع یاد شده نیاز دارند و تخصیص نیافتن آن، اجرای راهبردهای ایمیدرو را با مشکلات زیادی روبرو ساخته است. او گفت: مساله تامین مالی طرح آلومینیوم در جاجرم (بجنورد) به بحران مدیریت در دوره واگذاری تبدیل شد و این مواردی از پیامد سیاست واگذاری دارایی ایمیدرو محسوب می شود. حفظ نکردن 20 درصد از سهام بهینه فعالیت ها برای ایمیدرو که برای اعمال حاکمیت، حفظ تعادل بازار و توازن زنجیره ارزش نقش کلیدی داشته، همچنین موجب کاهش دارایی ها و توانایی نداشتن سازمان در فراهم سازی تضمین تسهیلات شد؛ در حالی که ایمیدرو به پشتوانه دارایی های پیش از واگذاری، همه اعتبارات و تسهیلات دریافتی داخلی و خارجی را تضمین می کرد، اما با انجام واگذاری ها، دارایی های سازمان به شدت کاهش یافت و موجب شد سازمان نتواند برای دریافت اعتبار به منظور اجرای طرح های توسعه ای، ضمانت های لازم را بدهد.