ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در سال‌های اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و جایگاه ویژه‌ای در بازار سرمایه یافته‌اند. به ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق دارای درآمد ثابت که ابزاری کم ریسک برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند بیش از پیش مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفته‌اند. این صندوق‌ها با تبلیغات گسترده و همچنین عملکرد مناسب، موفق شده‌اند بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور را جذب کنند. به طوری که در حال حاضر خالص ارزش دارایی‌های 10 صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بزرگ فعال در بازار سرمایه کشور به رقمی فراتر از 110هزار میلیارد تومان رسیده است.
 
علاوه بر آنکه این صندوق‌ها سود کم ریسک با نرخ جذابی برای سرمایه‌گذاران می‌سازند، دو مزیت عمده برای خرید واحدهای این صندوق‌ها عنوان می‌شود. اول آنکه سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در مقایسه با سپرده‌گذاری در بانک‌ها به دلیل عدم شمول نرخ شکست بهره جذابتر به نظر می‌رسد. به عبارت ساده‌تر خریداران یونیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در هر مقطی از زمان می‌توانند بدون جریمه از روی نرخ سود، یونیت‌های خود را ابطال کنند. این در حالی است که سپرده‌گذاران بانکی که اقدام به سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها می‌کنند، چنانچه زودتر از موعد مقرر اقدام به بستن حساب خود کنند نرخ سودی کمتر از آنچه وعده داده شده دریافت می‌کنند.
 
مزیت دیگری که برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها عنوان می‌شود نقدشوندگی بالای واحدهای سرمایه‌گذاری است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت عموما اعلام می‌کنند که یک روز پس از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران، اصل و فرع وجوه سرمایه‌گذاری شده را یک روز بعد به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند.
 
به گزارش اقتصاد آنلاین ،این دو عامل باعث شده است که بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور برای سرمایه‌گذاری به سمت این صندوق‌ها روانه شود. با این وجود تجربه یکی از فعالان شناخته شده بازار سرمایه حکایتی متفاوت، دست‌کم در حوزه نقدشوندگی این نوع سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد.
 
خلف وعده برخی صندوق‌ها و ریسک نقدشوندگی
 
علیرضا کدیور، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری معین ملت در این رابطه به اقتصاد آنلاین گفت: با وجود آنکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق درآمد ثابت عموما ادعا می‌کنند که وجوه سرمایه‌گذاری شده را یک روز پس از ابطال یونیت‌ها به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌کنند، اما در عمل برخی از این صندوق‌ها خلف وعده می‌کنند.
 
وی ادامه داد: شرکت سرمایه‌گذاری معین ملت در چند ماه گذشته اقدام به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان کرد. مدیران این صندوق در زمان صدور واحدهای سرمایه‌گذاری وعده داده بودند که یک روز پس از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری شده، کل وجوه سرمایه‌گذاری شده را به حساب سرمایه‌گذار پرداخت خواهد شد. صندوق درآمد ثابت امین آشنا ایرانیان در اولین تعاملات با مجموعه ما به هدف جلب اعتماد به وعده نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری پایبند بود. اما در جدی‌ترین تعامل دو شرکت، صندوق امین آشنا ایرانیان وجوه حاصل از ابطال یونیت‌ها را با اختلاف 4روزه به سرمایه‌گذار پرداخت کرد.
 
علیرضا کدیور در ادامه افزود: صندوق مذکور با این استدلال که تأخیر صورت گرفته بر خلاف مواد اساسنامه صندوق نیست، به کلی وعده شفاهی پرداخت یک روزه وجوه را انکار کرد.
 
وعده‌های شفاهی را جدی نگیرید
 
کدیور گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت با دو مزیت نقدشوندگی بالا و فقدان نرخ شکست بهره و همچنین تبلیغات گسترده با اتکا به مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار موفق شده‌اند نقدینگی قابل توجهی را جذب کنند. این در حالی است که دست‌کم یکی از مزایای عنوان شده برای این صندوق‌ها چندان قابل اتکا نیست. عملکرد صندوق امین آشنا ایرانیان نشان می‌دهد که نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند ریسک نقدشوندگی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد. این رفتار می‌تواند باعث از دست رفتن اعتماد شکل گرفته به صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت شود.
 
وی در پایان به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: عملکرد برخی صندوق‌های درآمد ثابت نشان می‌دهد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نباید به وعده‌های شفاهی اتکا کرد. سرمایه‌گذاران پیش از خرید واحدهای این صندوق‌ها، حتما اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها را مورد مطالعه قرار دهند و بندهای قید شده در اساسنامه را به عنوان ملاک تصمیم‌گیری در نظر بگیرند.