رونق یا نابودی؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)به نقل از  سی ان بی سی این اصلاحیه با رای قاطع در پارلمان این کشور به تصویب رسیده است. در ماه گذشته حزب کمونیست چین این پیشنهاد را مطرح کرد درحالی که تردیدی به تصویب این طرح بدون مخالفت نمایندگان نداشت. این طرح در جریان رای گیری  در شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته بود اما دولت به سرعت با ممانعت از انتشار، فشار و برخورد با مقالات منتقدان کار را پیش برد.
 
گاردین از این اقدام پارلمان چین با تیتر«چیزی که می تواند چین را نابود کند» یاد کرده است. به گزارش گاردین سه هزار نفر از اعضای کنگره مردمی چین به اصلاحات قانونی رای مثبت داده اند به این امید که شی محدودیتی برای رونق بیشتر کشورشان نداشته باشد.  یکی از روزنامه نگاران چینی به نام لی داتونگ در این باره می گوید: «این تصمیم می تواند چین و مردم را نابود کند من نمی توانم در این باره ساکت باشم. در رای گیری روز یکشنبه بیش از 2 هزار نماینده مثل عروسک عمل کردند تا ما را به دوران مائو بازگردانند. برگزاری رفراندوم چه؟ جرات برگزاری آن را دارند؟ به طور حتم خیر. من متاسفم زمانی که به این اقدام فکر می کنم نمی توانم عصبانی نباشم».
 
کری هوانگ نظریه پرداز سیاسی دیگر منتقد این اصلاح قانونی است که از این اقدام شی با اصطلاح سلطنت واقعی در چین یاد می کند، اقدامی که بحث برانگیز ترین تحول سیاسی تاریخ چین است. به گفته هوانگ تجربه تاریخ نشان داده رهبرانی که دوره خدمت طولانی را دنبال کردند، به آنچه پیش بینی کردند دست نیافته اند. برخی از آن ها دستگیر و برخی دیگر توسط دشمنان سیاسی شان ترور شده اند. هوانگ می گوید: «چین در معرض خطر تکرار تراژدی دوران مائو قرار گرفته است».
 
محدودیت دوره ریاست جمهوری به دو دوره پنج ساله در چین پس از مرگ مائو در سال 1976 توسط دنگ شیائوپینگ کسی که خطر حکومت یک نفر را درک کرده بود، به قانون این کشور اضافه شد.