آن‌سوی بیت‌کوین
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،ابتدا جوکی بود که بین مردم نقل می‌شد. داگ‌کوین (سکه سگی) نخستین بار در سال 2013 به عنوان تقلیدی سخره‌آمیز از بیت‌کوین راه‌اندازی شد. برخی نیز می‌گفتند در حقیقت برگرفته از میم (تصویر طنزآمیز اینترنتی) سگی است که ابتدا ژاپنی‌ها آن را ساخته بودند. این ارز رمزنگاری‌شده هیچ‌گاه به صورت واقعی مورد استفاده قرار نگرفت اما به عنوان انعام مجازی از آن استفاده می‌کردند. حتی یکی از موسس‌های این ارز، آن را کنار گذاشت و دیگر از آن استفاده نکرد. این جریان به همین شکل پیش رفت تا همین چند وقت پیش که ارزهای دیجیتالی و رمزنگاری‌شده ناگهان مورد استقبال واقع شدند. اخیراً قیمت این سکه‌ها افزایش قابل توجهی داشته‌است: هفتم ژانویه امسال بود که ارزشِ دلاریِ این سکه‌ها یعنی همین داگ‌کوین‌های بی‌مصرف که در دنیای دیجیتالی در گردش بودند به 2میلیارد دلار رسید. این افزایش ارزش به خوبی نشان داد که چقدر بازار ارزهای رمزنگاری‌شده دیوانه‌کننده و عجیب‌وغریب است. به‌علاوه این جریان نشان می‌دهد با وجود اینکه تمام تمرکز و توجه مردم روی بیت‌کوین است و فقط آن را می‌شناسند، این تنها بیت‌کوین نیست که می‌تواند قدرت را در دست بگیرد. بازی گستره‌ای به وسعت یک شهر دارد که بیت‌کوین تنها یکی از بخش‌های آن است. ارزش سرمایه‌ای این ارزها در بازار در حال حاضر هوش از سر انسان می‌برد.
 
تقریباً هر روز یک ارز جدید متولد می‌شود که اغلب نیز به صورت دیجیتالی به آن ارزش داده می‌شود یا به عبارتی ارزش آن تعیین می‌شود. همه این مسائل نیز به صورت آنلاین و مجازی صورت می‌گیرد؛ یعنی هیچ اتفاقی در دنیای واقعی رخ نمی‌دهد. اخیراً وب‌سایتی راه‌اندازی شده که ارزش این سکه‌های رمزنگاری‌شده را نشان می‌دهد. بر اساس آمار این سایت، در حال حاضر ارزش یو‌اف‌اوکوین (سکه بشقاب‌پرنده)، پوتین‌کوین (سکه پوتین) و اینسین‌کوین (سکه دیوانه) به بالای 7میلیون دلار در بازار رسیده‌است. اکثر این سکه‌ها تا چند وقت پیش صرفاً وسیله‌ای برای سرگرمی بودند اما در دهم ژانویه ارزش آنها در بازار به 1میلیارد دلار رسید.
 
اولین سکه در این فهرست بعد از بیت‌کوین، اِتِرام است. این سکه که در بازار به آن اِتِر می‌گویند به ارزش 137میلیارد دلاری در بازار سرمایه رسید. این‌طور که می‌گویند این سکه می‌تواند در قراردادهای مجازی و هوشمند نیز کاربرد داشته‌باشد به همین خاطر از شهرت و اعتبار زیادی برخوردار شده‌است. همه این اتفاقات نیز در چهارچوب قوانین نرم‌افزاری رخ می‌دهد. موفقیت این سکه باعث شده ارزهای رمزنگاری‌شده مشابه آن نیز روانه بازار شوند و به ارزش بالایی دست پیدا کنند.
 
ریپل نیز دیگر ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که خودش را باارزش نشان داده‌است. این ارز بیشتر در کره‌جنوبی استفاده می‌شود و موفق شده بازار ارز دیجیتالی را در این کشور دگرگون کند. ریپل کمک می‌کند نرم‌افزارها بین کشورهای مختلف به فروش برسد. بیش از 100بانک نیز در دنیا از آن بهره می‌گیرند. سکه‌های دیگری نیز وجود دارند که تا این اندازه شهرت ندارند اما به مرور مورد استقبال واقع شده‌اند.
 
خداحافظی با بیت‌کوین
 
هر روز سکه‌ای جدید روانه بازار ارزهای رمزنگاری‌شده می‌شود و ارزش پیدا می‌کند. همین روزهاست که یکی از این ارزها جای بیت‌کوین را بگیرد و به عنوان ارزی مجازی مورد استفاده همه قرار بگیرد. بیت‌کوین نیز مشکلاتی دارد که اگر به آن رسیدگی نشود به زودی از گردونه رقابت‌ها خارج خواهد شد. اما به هر حال بقیه سکه‌ها هم بدون مشکل و ایراد نیستند. واقعیت این است که مسیر ارزهای دیجیتالی و رمزنگاری‌شده هر روز شلوغ‌تر و پرازدحام‌تر می‌شود. هر روز ارز جدیدی روی کار می‌آید که می‌خواهد جای ارز قبلی را بگیرد. اکثر آنها نیز با بلندپروازی‌های بسیار روانه بازار می‌شوند. اخیراً شرکت‌ها نیز به دنبال ایجاد چنین سکه‌ها و ارزهایی هستند. فیس‌بوک یکی از شرکت‌هایی است که گفته می‌شود در این زمینه اقداماتی داشته و تلاش می‌کند سکه‌ای داشته‌باشد. هرچه تقلا در شبکه‌های اجتماعی و در میان شرکت‌ها بیشتر می‌شود، بیت‌کوین بیشتر از گذشته به خطر می‌افتد. این ارز در حال حاضر پرکاربردترین و باارزش‌ترین ارز رمزنگاری‌شده به شمار می‌آید اما در دنیای این ارزها، همه‌چیز به شکلی نامنتظره رخ می‌دهد و دیر یا زود ارزی پیدا می‌شود که تاج پادشاهی را از سر بیت‌کوین می‌رباید./ترجمه: نسیم بنایی/آینده نگر/ منبع اصلی: اکونومیست