پرویزیان: توقف ثبت سفارش با دلار باید زودتر انجام می‌شد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،کوروش پرویزیان درباره ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا اظهارداشت: این اقدام شاید باید زودتر انجام می‌شد، چرا که یکسری شرایط بیرونی درباره این ارز خاص وجود دارد.به گزارش ایستانیوز به نقل از ایبنا،وی با بیان اینکه دلار حتی پس از توافق برجام با توجه به اینکه مریوط به تحریم‌های اولیه بود، مستثنی شد، گفت: موضوع U-Turn دلار همیشه مطرح بود و مسائل مربوط به قفل شدن این منابع و مشکلات تبدیل و هزینه‌هایی که برای ذینفعان اتفاق می‌افتد، دغدغه تصمیم‌گیران است و باید راه‌حل‌هایی به عنوان جایگزین انتخاب شود.
 
رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با اشاره به اینکه اگر مسائل مربوط به نیازهای کسب و کار را تقسیم‌بندی کنیم دقیق‌تر می‌توان به آنها پرداخت، تصریح کرد: برای مثال در رابطه با عراق این روابط در دو بخش از نظر اقتصادی قابل تقسیم است، یک بخش مربوط به زوار است که از ایران به عراق یا عراق به ایران سفر می‌کنند که اگر سوییچ کارت بانکی ایران با عراق به هم وصل شود و زائران بتوانند با کارت شتابی هزینه را پرداخت کنند نیاز به ارز ثالث نخواهد بود که این مسئله به توافقات بانک مرکزی دو کشور بر می‌گردد.
 
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: بخشی نیز کالا و خدمات است که قراردادهای صادراتی و وارداتی می‌تواند با ارز دلار انجام نشود و با ارز دیگری مانند یورو باشد. همچنین استفاده از مکانیسم‌های تسویه چند جانبه مثل مکانیسم تسویه‌ آسیایی یا پیمان‌های پولی دوجانبه و سه جانبه کمک می‌کند معاملات و قراردادها را با ارزهای دیگری انجام دهیم.
 
پرویزیان خاطرنشان کرد: این اقدام همچنین کمک می‌کند کمی از تب و تاب این ارز فروکش کند و هزینه‌های مربوط به صاحبان کسب و کار را نیز کاهش می‌دهد.