ادغام سایپا و ایران خودرو محلی از طرح ندارد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، چند وقتی می شود که صحبت ها از ادغام سایپا و ایران خودرو به گوش می رسد. البته که یکسری درباره ادغام صحبت می کنند و گروهی دیگر هم تکذیب می کنند. اما جدا از تایید و تکذیب آن، سوال اساسی این است که واقعا ادغام این دو غول خودروسازی جاده مخصوص امکان پذیر است؟ محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره صحبت هایی را مطرح کرد.
 
*صحبت هایی از ادغام ایران خودرو و  سایپا به گوش می رسد. این ادغام شدنی است؟
 
ابتدا باید بگویم که اصلا ادغام هر شرکتی به این شکل نیست. در واقع افرادی که این صحبت را مطرح می کنند، تنها دیدگاهشان از ترکیب این دو شرکت را مطرح کرده اند. اما به لحاظ عملیاتی و اجرایی این گونه نیست. ایران خودرو و سایپا، دو شرکتی هستند که به طور مستقل کار می کنند و تولیدات خود را دارند. ساختار، سرمایه، مجامع، سهام دار، ترکیب تولیدات و امکانات و شرایط آنها مختص خودشان است. از طرفی ادغام دستور نیست که گفته شود این دو شرکت باید در هم ادغام شوند. همان طور که ساختار فعلی آنها دستوری نبوده و براساس شرایطی شکل گرفته است. بنابراین اصلا به لحاظ کارشناسی مطرح شدن این موضوع نشان دهنده این است که فرد مطرح کننده اصلا شناختی راجع به روش کار ندارد.
 
*بنابراین به چه دلیلی این موضوع مطرح شد؟
 
در دنیا شرکت های مختلفی مشغول به کارند که حسب منافع آتی که پیش بینی می کنند و مصلحت هایی که وجود دارد، مذاکراتی باهم دارند و براساس شرایط و پارامترهای اقتصادی ادغام انجام می دهند. ولی درباره ایران خودرو و سایپا این موضوع اصلا محلی از طرح ندارد. اما افکار عمومی آزاد است و نمی توان هم ایرادی به این موضوع گرفت. حداقل در مقطعی که قرار داریم اصلا ادغام این دو شرکت جنبه عملیاتی ندارد. حتی پیشنهادی هم از طرف کسی نشده و هیچ برنامه ای هم در کار نیست.
 
*به این ترتیب بحث ادغام ایران خودرو و سایپا از کجا شروع شده است؟
 
بعضی کارشناسان نگاه می کنند که برخی شرکت های بزرگ دنیا با هم ادغام شده و شرایط جدیدی ایجاد کرده اند. به طور مثال یک شرکت فرانسوی، یک شرکت ژاپنی را در خود ادغام کرده است.آنها تصورشان این است که با ادغام می شود شرایط بهتری را ایجاد کرد. براساس اطلاعات من در مجموع این دو شرکت، درباره موضوع ادغام هیچ گونه فکر منسجم و سیستماتیکی نشده است.